Anasayfa / Global Isınma / Karbondioksit Emisyonu 2050’ye Kadar Rekor Seviyeye Ulaşacak

Karbondioksit Emisyonu 2050’ye Kadar Rekor Seviyeye Ulaşacak

Her geçen gün atmosfere daha fazla karbondioksit pompalıyoruz, o kadar fazla ki 2050’ye kadar 50 milyon yıldır görülen en yüksek seviyeye ulaşacak. Haberler gittikçe kötüleşiyor ve hava kavurucu olmaya başlayacak. Yeni yapılan araştırma geçtiğimiz 500 milyon yıl içinde atmosferdeki karbondioksit seviyesinin nasıl değiştiğine dikkat çekerek, gelecek senaryolarıyla karşılaştırıyor. “ Geçmişte karbondioksit düşünüldüğü kadar yüksek değildi,” diyor Southampton Üniversitesi’nden Gavin Forester

Antartik buzulu içinde sıkışmış olan hava kabarcıkları sayesinde geçtiğimiz son 800,000 yıl içindeki CO2  seviyelerinin iyi bir resmini çıkarabiliyoruz. Fakat zamanda daha geriye gitmek oldukça zorlu bir mücadele gerektiriyor. Foster ve meslektaşları 100 farklı araştırmadan yola çıkarak geçtiğimiz 420 milyon içinde CO2  seviyelerinin nasıl değiştiğini keşfetmeye çalıştı. Araştırmalarda fosillerin içindeki karbondioksit seviyelerinin fazla tahmin edildiğini gözlemledi ve bunları düzeltti.

Yaptıkları bu derleme sayesinde CO2 seviyesinin asla 3000 ppm (mg/L) olduğunu gösterdi k, bazı çalışmalar da öncesinde 5000 ppm’e ulaştığı öngörülmüştü. Gelecekteki CO2 emisyon seviyelerine bakarak, karbondioksit seviyesinin 50 milyon yıldır görülmedik şekilde yükseleceğini ve 600 ppm’e ulaşacağını öngördüler. Endüstri öncesi devirlerde gezegen şüphesiz daha sıcaktı ve kutuplarda buz yoktu.

Dengeleme Faktörleri

Geçtiğimiz 500 milyon yıl için güneşin sıcaklığındaki kademeli artış uzun süreli CO2 seviyelerinde azalma ile dengelenerek, gezegenin sıcaklığını yaşanabilir bölgede tuttu . Bunda  bitkilerin de biraz faydası oldu.

Yer bitkileri sayesinde volkanik kayalardan gelen CO2  miktarının azalmasında ve atmosferden ayrıştırıldı. Bu aktivite arttıkça gezegen ısınıyor, azaldığında soğuyor. “ Gezegen kaynaklı iklim prosesleri bizi global ısınmadan koruyacak kadar hızlı değildir, fakat boş arazilere ezilmiş silika yerleştirirsek, karbondioksit yakalama kolaylaşabilir,” diyor Sheffield Üniversitesi’nden David Beerling.

Fakat eğer bu büyük miktardaki karbondioksiti bu gibi metotlarla hapsedemezsek, keşfedilmedik yöntemlere yönebiliriz.

Araştırma Referansı : Nature Communications, DOI: 10.1038/ncomms14845