Anasayfa / Bilim / Kanalizasyon Sularından Fosfor Elde Edilebilecek

Kanalizasyon Sularından Fosfor Elde Edilebilecek

Yeni elektrokimyasal proses sayesinde atık sulardan fosfor ayrılabilecek.

Alman araştırmacılar verimli ve çevreci bir yöntem geliştirerek, atık sulardan fosfatı ayrıştırarak gübrede yeniden yeniden kullanımına imkan tanıdı.Taşınabilir özel pilot istasyonda elektrokimyasal proses test edildi.

Fosfor yaşayan organizmalar için büyük önem taşıyor. Biliniyor ki,  dünyada temel fosfor kaynağı fosfat kayalarıdır. Fakat bu kaynak gün geçtikçe tükeniyor, bu nedenle fosfat fiyatları ve besin güvensizliği gitgide artıyor. Bununla beraber insan atıklarda bolca fosfor bulunuyor, fakat bu fosfor demir ve alüminyum tuzları halinde bulunduğundan gübre olarak kullanılamıyor.

Bilinen yöntemlere göre,  kanalizasyon sularında fosfor , bir fosfat tuzu  olan strüvit (magnezyum amonyum fosfat) şeklinde ayrılabiliyor. Bu nedenle magnezyum temelli kimyasallar kullanarak baziklik sağlanarak bu tuz çöktürülebiliyor.

Fraunhofer Enstitüsü Almanya’ daki  araştırmacılar yeni bir elektrokimyasal method geliştirerek, hiç bir kimyasal eklemeden strüviti ayırmayı başardı. Magnezyum eklemek yerine oldukça  reaktif magnezyum elektrot kullandı. Bununla beraber oldukça az enerji sarfiyatı oluyor.

Pilot sistemde 2m uzunluğunda elektrolitik bir hücre kullanılarak, doğrudan atık suya konuluyor. Harcanabilir magnezyum anot ve metalik katotla elektrolitik proses ikiye ayrılıyor ve negatif yüklenen hidroksil iyonları katotta toplanıyor. Anota magnezyum iyonları suya doğru göç ederek , fosfat ve amonyum molekülleriyle reaksiyona girerek strüviti oluşturuyor. İşte bu da başka bir işleme gerek duymadan gübre olarak kullanım avantajı getiriyor.

Bu yöntemle daha saf ve yüksek konsantrasyonda fosfor elde etmiş olacağız.

2050′ ye kadar insan nüfusunun 9 milyara ulaşacağı düşünülürse insan atıklarından ve fosfor elde etmeye gerçekten ihtiyacımız olacak.

Kaynak: http://www.rsc.org/chemistryworld/2012/08/turning-wastewater-food