Anasayfa / Biyoloji / Kalp Hücrelerinden Yapılan Biyobot Sperm Gibi Yüzüyor

Kalp Hücrelerinden Yapılan Biyobot Sperm Gibi Yüzüyor

Mikroskopik açıdan hızlı hareket eden hücreler düşünüldüğünde akla ilk sperm hücreleri gelir. Bu küçük hücreler kırbaç benzeri kuyruklarıyla aynı kurbağa larvaları gibi hızlı bir şekilde ilerleyebilir. Flagella adı da verilen bu kamçılar hücrenin yüzmesini ve hareketini sağlıyor. İllinois Üniversitesi’nden bilim adamları kalp hücrelerinden güç alan aynı sperm gibi kamçılı biyobotlar üretti.

Her biyobotta kuyruk ve kafa bulunuyor, 2 mm’ den çok az daha kısalar. Özel inert bir polimer olan polidimetilsiloksandan yani bir çeşit silikondan üretiliyor. Biyobotun kafası ve kuyruğu üstü fibronektin adı verilen bir proteinle kaplandı. Bu sayede hücre matriks yaratılarak hücre adezyonu sağlanıyor.

Kafa ve kuyruk kısmını oluşturan kalp hücreleri , fibronektin molekülü sayesinde bağlanarak hizalanıyor. Ayrıca bu sayede genişlemeler ve daralmalar sağlayarak tek bir güç gibi birlikte kalp gibi atıyorlar. Bu atış kuyruk ve başın hareketini sağlayarak, biyobotu sıvı içinde hareket ettiriyor. Videoda tekniği görebilirsiniz.

Bilim adamları iki kuyruklu biyobotlar da üretti, böylece daha hızlı yüzüyorlar. Biyobotlara daha fazla kuyruk eklenerek, bu kuyrukların seçici aktivasyonuyla yönlendirilmenin sağlanabileceği belirtiliyor. Eğer bu biyobotlar yönlendirilebilirse tedavi amacıyla ya da kök hücre yüklü biyobotlar ışık veya kimyasallarla spesifik hedeflere yöneltilebilecek.

Daha önce de kalp hücrelerinden yürüyebilen bir biyobot üretilmişti. Almanya Entegratif Nanobilim Dresden Enstitüsü’nde benzer uzaktan kontrol edilebilen spermbotlar üretildi.

Daha önceki biyobot haberi için.

Kaynak : http://www.gizmag.com/heart-cell-flagella–sperm-bio-bots/30524/