Anasayfa / Bilim / İki Güneşe Sahip İki Gezegen Keşfedildi

İki Güneşe Sahip İki Gezegen Keşfedildi

Kepler uzay teleskopu ikili yörüngesi olan ilk gezegeni(Kepler-47b)  anons etmesinin üzerinden 1 yıl geçmeden, Kepler ilk kez iki güneşli iki gezegen keşfetti. Bu sistem iki güneşli bir sistem ve dünyaya 4900 ışık yılı uzaktaki Cygnus takım yıldızında bulunuyor.

Bu keşifle birden fazla gezegenin iki güneşli sistemdeki strese dayanabileceği ve bu sistemdeki kuvvetlere karşı koyabileceği  anlaşıldı.

Astronomların Kepler-47 sistemin buldukları bu iki gezegen, yörünge yıldızlarını paylaşarak, her 7.5 günde bir stratejik noktada tutulma yaşıyorlar.Yıldızlardan birinin güneş büyüklüğünde fakat %84 parlaklığa sahip, diğerinin ise güneşin üçte biri büyüklüğünde olup, %1′ den daha az parlaklığa sahip olduğu belirtiliyor.

“Tek bir gezegenin tek bir yıldızın yörüngesinde olan  sisteme göre, iki yıldızı olan gezegenin sisteminde, hedef hareketli olduğundan geçişi kaçırmaması gerekir. Bu nedenle, geçiş arasındaki zaman aralıkları ve geçiş süreleri önemli ölçüde değişebilir. İşte bu sürelerin değişmesi, gezegenlerin çoklu yıldız sistemlerinde olduğunun göstergesidir.” diyor araştırmanın yazarı, San Diego Üniversitesi’ nden Doçent Dr. Jerome Orosz .

İç kısımdaki gezegen, Kepler-47b, 50 günlüğüne yıldızları paylaşan yörüngede kalıyor. Gezegen direk gözlenmemekle beraber, gezegenin bu esnadaki olağanüstü sıcaklıklardan gezegeni bir manto gibi saran kalın metan tabakasıyla kurtulduğu belirtiliyor. Dünyanın üç katı çapa sahip boyutuyla, Kepler-47b bilinen en küçük çok yıldızlı geçiş gezegeni.

Dış kısımdaki gezegense,Kepler-47c, her 303 günde bir yörüngesini sunuyor, bu bölge  ” yaşanabilir bölge” olarak adlandırılıyor ve gezegenin yüzeyinde sıvı halde suyun bulunabileceği söyleniyor. Ayrıca Kepler-47c ‘ nin gaz dolu dev bir gezegen olduğu ve Neptün’den az büyük olduğu, atmostferde kalın parlak su bulutlarının olabileceği varsayılıyor.

Bizim güneş sistemimize benzemeyecek şekilde, iki ve daha fazla yıldızın aynı yörüngeyi paylaşabileceği böylece anlaşıldı. Bulgular Science Jurnali’ nde basıldı.

Geçiş gezegenlerini tespitinde kullanılan Kepler uzay teleskopunun , 150,000′ den fazla yıldızın parlaklığını ölçebileceği belirtiliyor.

Kaynak: http://www.nasa.gov/mission_pages/kepler/news/kepler-47.html