Anasayfa / Astronomi / Hubble Uzay Teleskopu Jüpiterin Ayı Europa’dan Su Püskürdüğünü Gözlemledi

Hubble Uzay Teleskopu Jüpiterin Ayı Europa’dan Su Püskürdüğünü Gözlemledi

NASA’ nın Hubble Uzay Teleskopu Jüpiter’in ayı Europa’ nın güney kutbundan su buharı püskürdüğünü gözlemledi. Böylece Europa’ da su olduğunu gösteren en güçlü delil bulundu.Daha önce yayınladığımız araştırmada Europa’ nın buz tabakasının altında dev bir tuzlu su okyanusu bulunduğunu belirtmiştik. Araştırmacılar henüz bu buharının yüzeyden geldiğinden emin değil.

12 Aralık’ ta Science Express’de yayınlanan araştırmayla Europa su buharı tespit edilen ikinci ay olacak.

Daha öncesinde 2005’ de Satürn’ ün ayı Enceladus’da su buharı tespit edilmişti. Normalde Enceladus toz ve buz parçacıkları gözlenmişti, fakat Europa’ da sadece su buharı gazları tespit edildi. Hubble uzay teleskopu 2012 Aralık’ tan beri Europa’ da gaz sütunları gözlemliyordu. Europa’ dan alına güneşin doğuşuna ilişkin(auroral) emisyonları Hubble görüntüleme spektrografıyla gözlemlenerek, Jüpiter’in manyetik alanından gelen parçacıklar ile su buharı çıkışları ayrıldı.

Görüntüleme spektrografı Jüpiter’in yoğun manyetik alanının içinde, Europa’ nın güney kutbu yakınlarında zayıf bir Ultraviyole ışık saptadı. Oksijen ve hidrojen atomları uyarıldığında değişken bir aura parlaması yaratıyor. Bu da manyetik alanda ayrılan su moleküllerine işaret ediyor. Bu zayıf sinyali görmek için Hubble’ın limitleri gerçekten zorlandı.

Europa’nın yüzeyinde linea adı verilen uzun çatlaklar var. Ayıca Cassini uzay aracı da Enceladus’ taki küçük çatlaklar gördü Bu çatlaklardan uzaya doğru buhar akışları görülebilir.

Ayrıca bir diğer açıklamada bu lineae adı verilen çatlakların çekim kuvvetleri ile birlikte Jüpiter’den uzaklaştıkça büyüdüğü, Jüpiter’ e yaklaştıkça kapanabileceği…

europa su lokasyonu-gerçekbilim

Europa’ daki bu su buharı doğrudan Europa’ nın mantosundan geliyorsa , Europa’ da doğrudan delme yapmadan kimyasal analiz yapılabilir. Europa ve Enceladus’ dan çıkan bu duman bulutlarında su buharı yüzdeleri birbirine yakın. Fakat Europa’ da çekim etkisi, Enceladus’ dan 12 kat daha fazla olduğundan -40 derecedeki buharın büyük kısmı uzaya kaçamıyor. Hubble’ ın gözlemlerine göre buharlar 201 km’ye kadar çıkabiliyor. Araştırmacılar bu nedenle Europa’ nın güney kutbunda parlak bir yüzey olacağı hipotezini kurdular.

Eğer yeni bulgular onaylanırsa Hubble teleskopunun uzayda yaşanabilir gezegenleri ve cisimleri tespit etmede gücünü bir kez daha ispatlamış olacak ve yeni kapılar açılacak .

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2013/12/131212113349.htm