Anasayfa / Astronomi / RADYO DALGALARIYLA TESPİT EDİLEMEYEN ESKİ GALAKSİLER GÖZLENEBİLECEK

RADYO DALGALARIYLA TESPİT EDİLEMEYEN ESKİ GALAKSİLER GÖZLENEBİLECEK

Geçmişe dönüp baktığımızda yıldızlar evrenin yaşını açığa çıkarabiliyor ve 14 milyar yıl yaşında olduğunu tahmin ediliyor. En uzaktaki yıldızlar en yaşlı yıldızlardır. En yaşlı yıldızları ise tespit etmek oldukça zor. Bugünün teleskopları en fazla 700 milyon yaşındaki galaksileri görebiliyor ve bu galaksilerin görüntülenmesi için oldukça büyük olmaları veya yıldız patlaması yaşaması gerekiyor.

Bugün, Tel Aviv Üniversitesi’ nden bilimadamları  evrenin doğuşunun ilk 180 milyon yılında  oluşan  galaksileri tespit etmek için yeni bir methot geliştirdiler. Tel Aviv Üniversitesi’ nden Prof. Rennan Barkana, bu yöntemle daha önce gözlenmek için oldukça yaşlı olduğu düşünülen yıldızları görüntülemenin mümkün olduğunu söylüyor.

Nature jurnalinde basılan araştırmada, radyo teleskopuyla hidrojen atomlarının yaydığı radyo dalgaları taranarak, evrenin ilk yaratıldığı zamandaki bolluğu tespit ediliyor. Gönderilen dalgalar 21 cm uzunluğunda ve  atomlar yıldızların radyasyonunu yansıttığından emisyonlar radyo teleskopu tarafından tespit edilebilyor. Bu gelişme pek çok yaşlı galaksi tespit edilecek.

Prof. Barkana’ ya göre bu dalgalar gökyüzünde izler bırakarak, bugün bir milyonu bulan erken galaksilerin işaretlerini taşıyor. Erken periyottaki evrenin karanlık maddesinin  ve gazların hareketindeki farklılığın, yıldızların oluşmasını etkileyerek özel bir dalgalanma şablonu oluşturduğu ve böylece bu zamandaki dalgaların tespitinin parlak radyo emisyonları yaratacağı belirtiliyor.

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/09/120905141914.htm