Anasayfa / Nanoteknoloji / Bu Madde Terminatör T-1000 gibi Şekil Değiştirilebiliyor

Bu Madde Terminatör T-1000 gibi Şekil Değiştirilebiliyor

hydrogel

Cornell Üniversitesi’ nden bilim insanları akışkan ve şekil değiştirip eski haline geri dönebilen bir materyal yarattılar. Yeni bulunan hidrojel Terminatör T-1000  gibi şekil  değiştirip, eski haline geri dönebiliyor.

Bunu başarabilmek için araştırmacılar, sıvı metal yerine, gözenekli hidrojelle  sünger benzeri su emebilen bir organik molekül yarattılar. Bu özellikleri sayesinde metamateryaller gibi davranan bu organik molekül normalde doğada bulunmuyor. Ayrıca bu sayede yeni madde metamateryal özelliği ilk organik molekül oldu.

Normalde hidrojeller vücutta ilaç aktarımı için tasarlansa  da , son yıllarda doku onarımı için de kullanılmaya başladı.

Biyoloji ve Çevre Mühendisliği’ nden profesör Dan Luo yeni yaptıkları bu buluşu 2 Aralık’ ta Nature Nanotechnology (Doğa Nanoteknoloji) dergisinde yayınlandı. Yeni bulunan hidrojel sentetik DNA’ dan üretiliyor. DNA’ nın eşleme özelliğini kullanarak, aynen LEGO gibi birbirine oturan parçalar hidrojeli özel kılıyor. Aslında bu gözenekli yapıya sahip ilk tümüyle DNA’ dan yapılma  hidrojel olma özelliği gösteriyor.

Jeli D-N-A yazısı şeklinde tutan kuvvetler oldukça zayıf çekim ve yüzey gerilimi kuvvetleri. Bu madde suya batırıldığında, yüzey gerilimi nerdeyse sıfıra iniyor.

D,N ve A şekli verilen hidrojel suyu alınca sanki canlanıyor ve DNA yazısının üç boyutlu halini alıyor. Muhtemel bir uygulama için ekip suyla çalışan bir anahtar yaptı. Kısa yalıtılmış silindirik bir tüp yapılarak, jelin içine metal parçaları konulduktan sonra iki elektrik bağlantısı arasına yerleştirildi. Jel sıvı forma geçince devre tamamlanıyor. Saf su( saf su iyon içermediğinden yalıtkan)  eklendiğinde elektrik geçmediğinden jel şeklini kaybediyor.

Bu deneyde DNA’ nın karışık bir  dizilimi kullanılarak, sadece bilindik çapraz bağlar oluşturuldu. Böylece hidrojelin yeni uygulamalarının keşfedilmesi bekleniyor.

Proje kısmi olarak Amerikan Tarım Bakanlığı ve Savunma Bakanlığı tarafından destekleniyor.

Kaynak : Sciencedaily