Salı , Ağustos 22 2017
Anasayfa / Bilim / Her Şeyin Teorisi ? Uzay-Zaman Kuantum Dolanıklıkla Nasıl Oluştu ?

Her Şeyin Teorisi ? Uzay-Zaman Kuantum Dolanıklıkla Nasıl Oluştu ?

hologram evren
Holografik evren tasviri

Bilim insanlarının işbirliğiyle genel rölativite ve kuantum mekaniğini birleştirerek uzay-zamanın kuantum dolanıklıktan nasıl ortaya çıktığını açıklamada önemli bir adım attılar.

Fizikçiler ve matematikçiler uzun süredir genel görelelik ve kuantum mekaniğini birleştiren Herşeyin Teorisi’ni(Theory of Everything (ToE)  bulmaya çalışıyorlar.  Genel rölativite kütle çekimi ve büyük ölçekli yıldızlar ve galaksilerin makro dinamiklerini açıklarken, kuantum mekaniği atom altı parçacıklardan moleküler boyutlardaki mikroskopik fenomenleri açıklıyor.

Holografik prensip ise  Herşeyin Teorisi’ni geniş bir şekilde başarıyla temel esasından kavrıyor. Holografik prensip iki boyutlu uzayı kapladığı hacimde üç boyutlu hacimin kütle çekimini kuantum mekaniğiyle ifade eder. Buna rağmen , yüzeyde böylesine bir hacmin oluşması halen anlaşılmazlığını koruyor.

Tokyo Üniversitesi Kavli IPMU’dan Baş Araştırmacı Hirosi Ooguri ve Caltech’den matematikçi Matilde Marcolli ve yüksek lisans öğrencileri Jennifer Lin ve Bogdan Stoica Physical Review Letters’da Editör’ün Önerisi olarak potansiyel sonuçları sundu.

Hirosi Ooguri ve diğer araştırmacılar kuantum dolanıklığın, bu problemi çözmek için anahtar olduğunu buldu. Kuantum teorisini (kütle çekimini katmadan) kullanarak , enerji yoğunluğunu nasıl hesaplayacağını, yani üç boyutlu etkileşimlerin kaynağını yüzeyde kuantum dolanıklık verisini kullanarak gösterdi. Bu vücudunuzun iki boyutlu kağıtlar üzerindeki röntgenine bakmaya benziyor. İşte bu sayede kuantum dolanıklığın evrensel yorumu yapılarak, enerji yoğunluğundaki koşullar  kuantum teorisindeki kütle çekimiyle tatmin etse de teoride, kütleçekimini açıkça içermemelidir.  Kuantum dolanıklığı önemi daha öncesinde de önerilse de, bunun uzay zamandaki oluşumuna ilişkin rolü kesin olarak bilinmiyordu. İşte bu araştırmayla bu problemin çözüldüğü iddia ediliyor.

Kuantum dolanıklık fenomeninde parçacıkların spini veya polarizasyonunun kuantum hali bağımsız olarak tanımlanamaz. Einstein’a göre bir parçacık diğerine etki etmek zorundadır ki, buna “garip hareket” deniyor.   Ooguri ve işbirlikçileri ise kuantum dolanıklığı kütle çekimsel teorideki ekstra boyutları ürettiğini gösterdi.

“Kuantum dolanıklığın genel rölativite ve kuantum mekaniğinin birleştirilmesi gibi derin mevzularla alakalı olduğu; kara delik bilgi paradoksu ve ateşduvarı paradoksu vb. biliniyordu. Araştırmamızda kunatum dolanıklık ve uzay-zamanın mikroskopik yapı arasındaki bağlantı  açıkça hesaplanarak bu mevzuya ışık tutuyor. Kuantum kütle çekim ve bilgi bilimi arasındaki arayüz gittikçe önem kazanmaya başlıyor. Ben kendim, bilgi bilimcilerle iş birliği yaparak bu araştırmadaki limitleri zorluyorum,”diyor  Hirosi Ooguri.

Kaynak :http://www.sciencedaily.com/releases/2015/05/150527112953.htm