Anasayfa / Psikoloji / HER GÜN BİR KAÇ KADEH BİLE YENİ BEYİN HÜCRESİ ÜRETİMİNİ AZALTABİLİYOR

HER GÜN BİR KAÇ KADEH BİLE YENİ BEYİN HÜCRESİ ÜRETİMİNİ AZALTABİLİYOR

Genelde, günde birkaç bardak şarap içmenin kalp hastalıklarını engellediği ve beyin sağlığını koruduğu düşünülürdü. Fakat Rutgers Üniversitesi’ nin yaptığı araştırma düzenli içmek ile çok içmek arasında çok ince bir çizgi olduğunu ve bu riskli davranışın yetişkin beyin hücrelerinin yapımını % 40 düşürebileceğini ortaya koydu.

Psikoloji Bölümü Nöroloji Davranış ve Sistemleri’ nden, Prof. Tracey J. Shors ve lisansüstü öğrencisi Megan Anderson (başyazar)  Neuroscience jurnalinde 8 Kasım’ da yayınlanan araştırmada, orta karar içicilikten (genelde hafta sonu içicilik) aşırı içiciliğe, önemli ölçüde yetişkin beyinin oluşumuna ilişkin yapısal entegrasyonu azalttığı belirtiliyor. “Orta karar içicilik, kişi fark etmeden aşırı içiciliğe dönüşebilir. Kısa süreli olduğu takdirde belki beyindeki motor yetenekleri veya tüm fonksiyonları çok engellemeyebilir fakat uzun dönemde bu tarzdan bir davranış öğrenme ve hafızaya alma kabiliyetlerinde ters etkiler yaratabilir, “ diyor Anderson. Shors ve Anderson, doktora sonrası meslektaşları Miriam Nokia ile  birlikte çalışarak, kobaylarda orta ve aşırı içiciliği modelledi. Kobaylarda kandaki alkol seviyesi % 0,08′ e  çıkarılarak, (ABD’ de ve pek çok ülkede yasal limit) yapılan analizlerde yeni beyin hücresi üretiminin düştüğü görüldü. Araştırmacılar kobaylardaki bu intoksikasyonun kadınlarda 3-4 bardağa, erkeklerde ise 5 bardağa denk geldiğini, bununla beraber hipokampüsteki nöronların % 40 civarında azaldığı fakat diğer alkol almayan kobay grubunda düşmediğini gözledi. Hipokampüsün beyinde yeni nöronların üretildiği yer olduğu ve bazı yeni şeyler öğrenmekte kullanılan bir bölge olduğu biliniyor. Bununla birlikte, dişi ve erkek farelerde yapılan bu deneyin alkolün motor becerileri ve ilişkili olarak kısa süreli öğrenmeyi azaltmasına neden olduğunu anlamak için yeterli olmadığı belirtiyor.

Ayrıca beyin hücrelerinde olan sürekli düşüşün beynin plastikleşmesi üzerine etkileri olabileceğini, çünkü yeni beyin hücrelerinin diğer nöronlarla etkileşerek, beyni düzenleyerek sağlığını koruduğu belirtiliyor. “Eğer beyninizin bu bölgesi günler, aylar veya yıllar boyunca etkilenirse, sonunda belkide artık beyniniz yeni bir şey öğrenemeyecek hale gelecektir. “ diyor Anderson. Ulusal Alkolizm ve Alkol Kötüye Kullanımı Enstitüsü, erkeklerde haftada 14 ,kadınlarda haftada 7 içkiyi  risk içinde kabul ediyor. Enstitü aşırı içicilerin genelde %70 ‘ nin 26 yaş altı üniversite öğrencileri olduğunu belirtiyor. Araştırma daha önce inanılanın aksine, sosyal içicilik ya da günlük içiciliğin beyin sağlığına daha zararlı olabileceğini gösteriyor.

Kaynak .  ScienceDaily