Anasayfa / Bilim / Güneş’ in Kutupları 11 yıllık Döngüsünde Değişmek Üzere

Güneş’ in Kutupları 11 yıllık Döngüsünde Değişmek Üzere

güneşin kutupları değişiyor-gerçek bilim

NASA ‘ nın yaptığı gözlemlere göre Güneş’ in devasa manyetik alanı yani kutupları değişmek üzere.

“ Gözlemlere göre Güneş’in tüm manyetik alanının değişmesine 3 – 4 ay bir süre kaldı. Bu değişik güneş sisteminde ufak dalgalanmalara yol açacaktır,  “ diyor Stanford Üniversitesi’ nden Güneş Fizikçisi Todd Hoeksema.

Normalde güneşin manyetik alanı yaklaşık her 11 yılda bir kutuplarını değiştirir. Böylece güneş manyetik dinamosunu her seferinde yeniden organize eder. Güneşin bu gelen tersinmesi 24’ lük Solar Dönüşümü ortasını işaretler. Güneşi solar maksimumu arkamızda kalırken, diğer yarısı gelecektir.

Hoeksema, dünyadan güneşin manyetik alanını gözlemleyen sayılı gözlemevlerinde biri olan Stanford Wilcox Güneş Gözlemevi’ nin direktörü. Aynı Dünya’ nın iklim değişimi için manyetik kutuplarını inceleyen bilim adamları gibi, güneş fizikçileri de  güneşi aynı şekilde izliyorlar.

Wilcox’ daki magnetogramlar 1976’ dan beri incelenmekte ve şimdiye kadar 3 büyük dönüşümü gözlemledi. Stanford’ dan bir diğer fizikçi Phil Scherrer güneşte neler olduğunu şöyle tarif ediyor: “Güneş’ in manyetik alanı zayıflarak, sıfıra ulaşır ve zıt kutuplar yer değiştirerek yeniden oluşur.”

Güneşin bu manyetik alan etkisi( heliosfer) Pluto’ ya kadar milyarlarca km uzağa kadar uzanıyor. Manyetik alandaki bu dalgalanma Vovager uzay mekiğinden hemen kapı komşumuz uzay istasyonuna kadar her cismi etkileyecektir.

Güneş fizikçileri, güneşin kutuplarının değişmesi hakkında konuşurken korona tabakasında yoğunlaşıyorlar. İşte bu tabaka güneşin ekvatorundan yayılırken, güneşin manyetik alanının yavaşça dönmesinden dolayı bir elektrik alanı yayar. Bu akım bir amperin 10 milyarda biri kadar olmasına rağmen 10,000 km kalınlığında ve milyarlarca km genişliğinde bir alanı etkiler. Yani heliosferin etrafında dev bir tabaka mevcut.

Kutupların tersine dönmesi sırasında koronada çok büyük dalgalanmalar olur. İşte bu esnada dünya bu  manyetik alana bir girer bir çıkar. İşte bu dalgalanmalar gezegenimiz etrafında fırtınalı bir uzay havasına neden olur.
Bu esnada Kozmik ışınlarda etkilenir. Bu sayede diğer uzay olaylarından ve süpernovalardan yayılan parçacıklar nerdeyse ışık hızına ulaşır. Kozmik ışınlar astronotlar ve uzay mekikleri için zararlıdır. Ayrıca Dünya’ daki iklim ve bulutlar etkilenebilir.
Korona sanki bir kalkan gibi davranarak güneşin iç kısımlarını, kozmik ışınlardan korur.

“ Güneşin kuzey kutbu şimdiden değişti ve güney kutbu da onu yakalamak için yarışıyor.Sonunda kutuplar değişecek ve güneşin 2. solar maksimumu aşağı dönecektir,” diyor Scherer.

style=”display:inline-block;width:728px;height:15px”
data-ad-client=”ca-pub-9596472290489333″
data-ad-slot=”2738165830″>

Güneş gözlemleri sürüyor, güneşin kutuplarını değiştirmesi oldukça ilginç bir doğa olayı.  Değişim tam olarak gerçekleştiğinde bilim adamları kamuoyuna duyuru yapacak.