Pazartesi , Aralık 18 2017
Anasayfa / Astronomi / Güneş Fırtınası Mars’taki Radyasyonu İki Katına Çıkarttı

Güneş Fırtınası Mars’taki Radyasyonu İki Katına Çıkarttı

NASA geçtiğimiz ayın başlarında yörüngedeki Mars uydularından, güneş fırtınası nedeniyle çok parlak bir küresel aurora tespit etti. Mars’ı keşfetmek isteyenler için bu güneş fırtınası, yüksek dozda radyasyonla eş anlama geliyor.

Mars yörüngesindeki NASA’nın MAVEN uzay aracı Mars atmosferinde 25 kat daha parlak bir ultraviyole aurora gözlemledi. 11 Eylül’deki güneş fırtınasında  Dünya’dan tespit edilebilecek kadar büyük bir taçküre kütle atımı (coronal mass ejection ) gerçekleşti, bu esnada dünya Güneş ters tarafındaydı.

Taçküre kütle atımı gerçekleştiğinde Güneş patlayıcı bir şekilde yeniden hizalandı ve plazma adı verilen büyük manyetik parçacıklar fırlattı. Bu plazma kütleleri, saatte milyonlarca km hız yaparak, gezegenin manyetik alanına çarptılar. Bu da jeomanyetik bir fırtına oluşturarak, gezegenin atmosferinden salınan tanecikleri yakaladı.

İşte bu salınım atmosferde reaksiyona neden olarak, salınan fotonları tetikledi ve nefes kesici bir aurora yarattı . MAVEN Mars aurorasını morötesi ışıkta gözlemledi.

MAVEN

Curiosity’de Radyasyon Ölçtü

Ayrıca Mars gezgini Curiosity “Merak”da RAD teknolojisi ile yüzeye ulaşan radyasyon miktarını ölçtü.

MAVEN ve yörüngedeki pek çok uzay aracı bu havai fişek gösterisini izledi. Uzay ve Mars seyahatlerinde radyasyon maruziyeti halen büyük önem taşıyor. NASA astronotlarını halen nasıl radyasyondan koruyabileceği üzerine çalışıyor.

Böyle bir fırtınada kaşiflerin bir yere sığınması gerekiyor. NASA bu gibi uzay hava durumlarının izlenmesi ile uzay görevleri için faydalı bilgiler sağlamayı amaçlıyor. Ayrıca 11 Eylül’de gerçekleşen bu gibi fırtınalar MARS’ın atmosferinin nasıl kaybolduğuna dair ipuçları taşıyabilir.

Kaynak  : NASA