Anasayfa / Bilim / Grönland Buz Tabakasında Eşi Görülmemiş Erime Tespit Edildi

Grönland Buz Tabakasında Eşi Görülmemiş Erime Tespit Edildi

Son birkaç gündür Grönland’ ın yüzeyini kaplayan buz tabakasında erimenin son 30 yıllık uydu gözlemlerine göre bugüne kadarki en büyük erime olduğu belirtildi. Neredeyse Grönland’ ı kaplayan buz tabakasının tümünde, deniz seviyesinin altından ,2 mil kalınlıkta olan merkezine kadar her yerde ve yüzeydeki kısmi erime NASA ve üniversiteli bilimadamlarının üç bağımsız uydudan alınan verilerle kesinleşti.

Normalde Grönland’ daki buz tabakasının yazın bu zamanlarında yaklaşık % 50′ si eriyor. Yüksek irtifada ise eriyen buzlar çabucak geri donuyor. Fakat bu sene yüzeydeki eriyen tabaka çarpıcı biçimde sıçrama yaptı. Uydudan alınan verilere göre Temmuz’un ortasında buz tabakasının % 97′ si suya karıştı.

Araştırmacılar bu çapta bir erime olayının deniz seviyesini ne kadar yükselteceğini henüz  belirlemedi.

” Grönland buzul tabakası çok büyük bir bölge tarihi bir değişim eşiğinde. Bu değişim geçen hafta yaşanan fakat oldukça sıradışı Petermann Buzulu’ ndaki kopan büyük buzdağıyla alakalı ve oldukça kompleks bir olay.”  dedi Tom Wagner, NASA kiroyosfer programı müdürü. ” Uydu gözlemleri bize bu kadar büyük bir iklim sisteminde gelişen olayların, birinin diğeriyle nasıl bağlantılı olabileceğini bulmamızda yardımcı oluyor.”

Son Nghiem, NASA Jet Propulsiyon Laboratuvarı Pasadena Kaliforniya’ dan ,geçen hafta 12 Temmuz’ da Oceansat-2 uydusundan gelen radar verilerini analiz ederken Grönland’ın büyük kısmını yüzey buzunun eridiğini farketti. Sonrasında Nghiem kendi kendine şöyle demiş; “Başlangıçta bu çok sıradışı bir gelişmeydi ve kendi kendime sordum: bu gerçek mi yoksa veri hatası mı?”

Nghiem sonra NASA Goddard Uzay Uçuş Merkezi’nden Dorothy Hall’ a bu konuyu danıştı. Hall Orta-çözünürlüklü Spektrodiometer Görüntüleme(MODIS) ile Nasa’nın Terra ve Aqua uydularını kullanarak  Grönland’ ın yüzey sıcaklığı değişimi üzerine araştırma yapıyor.Hall ise  MODIS cihazının da aynı sonuçları verdiği sıcaklıkta aşırı bir artış olduğunu ve buz tabakasında büyük çaplı bir erime olduğunu onayladı.

Erime oldukça hızlı gerçekleşiyor. Üç uydudan gelen erime haritaları incelendiğinde 8 Temmuz’ a kadar buz tabakasının % 40′ ının eridiği fakat, 12 Temmuz’ a gelindiğinde % 97 erime gerçekleştiği gözlendi.

Grönland’ ın en yüksek yerindeki Summit adlı istasyonun yanındaki buz tabakalarının bile erime sinyalleri gösterdiği söyleniyor. Bu tarzdan bir erimenin 1889′ dan beri gözlenmediği  belirtiliyor.Buz katmanının yaklaşık her 150 yılda bir bu şekilde eridiği en son 1889′ da eridiği belirtiliyor. Gelecek yıllarda bu erime devam ederse işte o zaman kaygı verici olabileceği bilim adamları tarafından öngörülüyor.

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/07/120724131608.htm