Perşembe , Aralık 8 2016
Anasayfa / Global Isınma / GLOBAL ISINMA NEDENİYLE YANARDAĞLAR FAALİYETE GEÇEBİLİR

GLOBAL ISINMA NEDENİYLE YANARDAĞLAR FAALİYETE GEÇEBİLİR

Uzun sürede oluştuğu düşünülen volkanik aktivitelerin, kısa süreli iklim değişikliklerinden etkilenebileceği ortaya kondu.  GEOMAR Helmholt Kiel Okyanus Araştırma Merkezi ve Harvard Üniversitesi’ nden araştırmacılar birlikte çalışarak iklimin volkanik aktitiviteyi etkileyebileceğine dair kanıtlar buldu. Bu nedenle yanardağların global ısınmadan etkilenebileceği tahmin ediliyor.

Araştırma Jeoloji( Geology) dergisinde yayınlandı.

1991 yılında Filipinler’ de Pinatubo Volkanı’ ndan yaşanan patlama nedeniyle tonlarca kül atmosfer saçıldığından, sonraki birkaç yıl içinde global sıcaklıklarda düşme yaşanmıştı. Çünkü ,atmosferde güneş ışığı geçişi engellendiğinden sıcaklıklarda düşmüştü.  İşte yeni araştırmayla, yanardağların iklim üzerindeki bu etkilerinin tersi olabileceği düşünülüyor.

Temel kanıtlar  ise Ortak Araştırma Merkezi’ nin son on yılda yaptığı araştırmalar sonucu ortaya çıktı. Araştırmacılar deniz yatağında son 460,000 yıllık kül tabakalarını inceleyerek eksik parçaları yerine oturtmayı başardı. Bilgisayar modellemeleri kullanarak, Pasifik Okyanusu ve Orta Amerika bölgesindeki volkanik aktivitelerde benzerlikler bulundu.

“Zaman içinde global ısınma nedeniyle kıtalar daha çabuk eridi. Bu nedenle kıtaların üzerindeki ağırlık azaldı. Bu tektonik tabakaları yükselterek, stres yani baskıyı değiştirerek magmanın yolunu açtı.” diyor Dr Jegen.

Global soğuma ise global ısınmaya göre daha yavaş gerçekleştiğinden bu stres daha az çarpıcı biçimde gerçekleşiyor. Araştırmacıların yeni hedefi ise kısa dönemli tarihi varyasyonların günümüzde etkilerini daha iyi anlamak.

1. S. Kutterolf, M. Jegen, J. X. Mitrovica, T. Kwasnitschka, A. Freundt, P. J. Huybers. A detection of Milankovitch frequencies in global volcanic activityGeology, 2012; DOI: 10.1130/G33419.1