Çarşamba , Aralık 7 2016
Anasayfa / Astronomi / GEZEGENİN ÖLÜMÜNÜ YILDIZININ GİZLEDİĞİ ANLAŞILDI

GEZEGENİN ÖLÜMÜNÜ YILDIZININ GİZLEDİĞİ ANLAŞILDI

Jüpiter’in 1,4 katı büyüklükte bir gezegenin, kendi yıldızı tarafından yenildiği Hubble Uzay Teleskopu tarafından tespit edildi.Gezegenin ölümü böylece açığa çıktı.Yıldızın maskelediği magnezyum örtüsünün absorbladığı ışığın dalga boyunun ölçülmesiyle keşif yapıldı.

WASP-12 b adı verilen gaz devi gezegen ve yıldızına yakınlığı 2008 yılında belirlenmişti. Yıldız ve gezegen arasındaki mesafenin çok az olduğu ve gezegenin tüm yörüngesini sadece bir dünya gününde tamamladığı belirtilmişti. Bu yakınlıktan doğan buhar kaybının yaratığı süper ısınmış gaz bulutunun yarıçapının Jüpiter’ in çapının yaklaşık 3 katı olduğu belirtilmişti.  Fakat bu gazın bir kısmı yıldızlar arası uzaya yönelerek, yıldızın etrafında bir örtü oluşturdu.

Bu gaz örtüsü ince ve nadiren optik açıdan belirlenebiliyordu. Fakat Hubble tarafında  yakın UV spektrumunda yapılan gözlemlerde, bu örtü içinde magnezyum tespit edildi. Magnezyum, UV ışığını son derece verimli şekilde emiyor. Bu dalga boyları, gazın varlığına oldukça duyarlı ve yıldız bu nedenle tümüyle görünmez olabiliyor.

Bu araştırma, İngiltere Geniş Açıda Gezegen Arama Konsorsiyumu’ nda( Wide Angle Search for Planets -WASP consortium) tarafından yapılmış ve gezegen 2008’ de keşfedilmişti.

The Open Üniversitesi’ den Astronomi Bölümü’ nde Kıdemli Eğitmen Dr Carole Haswell, araştırmaya başkanlık ediyor. Dr Carole,bir yıldızın etrafında bu tarzdan bir olayın şimdiye kadar görülmediğini belirterek şunları ekliyor: “ Bu sanki bir gezegenin ölümünün gizlenmesi gibi düşünebilir.”

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/11/121119213147.htm