Anasayfa / Astronomi / Galaksimizin Çekiminden Kurtulabilen Yeni Hiperhızlı Yıldızlar Keşfedildi

Galaksimizin Çekiminden Kurtulabilen Yeni Hiperhızlı Yıldızlar Keşfedildi

Astronomlardan oluşan bir ekip, Samanyolu’nun kuvvetli çekiminden kurtulabilen “hiperhızlı (hypervelocity) yıldızlar” keşfetti. Bu yıldızlar galaksimizin çekim pençesinden kurtulabilecek kadar hızlı hareket eden yalnız yıldızlar.

Amerikan Astronomi Topluluğu toplantısında tanımlanan hiperhızlı (hypervelocity) yıldızlar 1 Ocak’ ta Astrophysical Journal dergisinde yayınlandı. Vanderbilt Üniversitesi’nden master öğrencisi Lauren Palladino;” Hiperhızlı yıldızlar daha tespit edilen benzerlerinden oldukça farklı. Orijinal hiperhızlı yıldılar büyük mavi yıldızlar ve galaksinin merkezinden çıkıyor. Fakat yeni tespit ettiğimiz bu yıldızlar, güneş kadar küçük ve öyle gözüküyor ki,  bunların hiçbiri galaktik kaynaklı değil,” diyor.

Doç. Dr. Kelly Holley-Bockelmann gözetiminde çalışan Palladino’nun yaptığı keşif Sloan Dijital Gökyüzü Araştırması sayesinde oldu. Vanderbilt’ teki astronomlar Samanyolu’nu haritalamak için Güneş benzeri yıldızların yörüngelerini hesaplıyorlar.

Normalde bir yıldızın galaksinin dışına fırlaması olası değil. Bu ancak galaktik merkezdeki kara deliklerle etkileşime giren yıldızlarda görülebiliyor. Fakat bu hiperhızlı yıldızlar tümüyle yeni bir sınıf ve galaksinin merkezinden fırlamış değiller.

Astrofizikçiler bir yıldızın galaksinin çekiminden kurtulması için saatte 1,600,000 km hızdan daha hızlı gitmeleri gerek. Ayrıca galaksimizin merkezindeki kara delik yaklaşık 4 milyon güneş kütlesine sahip olduğundan,  bu çekim etkisi yıldızları hiper hızlara çıkarmak için yeterince güçlü olduğunu düşünüyorlar. Daha önce bu etkiye girmiş 18 adet dev mavi yıldız saptandı.

Palladino ise güneş büyüklüğünde 20 yeni hiper yıldız keşfetti. İşte astronomlar şimdi hiperhızlı yıldızların nasıl bu hıza ulaştığını tespit etmeye çalışıyor.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140109124945.htm