Pazartesi , Haziran 25 2018
Anasayfa / Fizik / Fizikçiler Geleceğe Dönüş’teki Akı Kapasitörünü İcat Etti

Fizikçiler Geleceğe Dönüş’teki Akı Kapasitörünü İcat Etti

Back to The Future yani Geleceğe Dönüş filminden bildiğimiz zaman yolculuğu yapmayı sağlayan akı kapasitörü fizikçiler tarafından yeniden yapıldı. Avustralya ve İsviçre’den bir grup fizikçi kondansatörün etrafından manyetik alan geçirerek, kuantum tünelleme yapan bir aletle zaman oku simetrisini geriye çevirdiklerini öne sürüyorlar.

Physical Review Letters dergisinde yer alan öneriyle, yeni nesil elektronik sirkülatörlerle mikrodalga sinyallerin yönünün kontrol edebileceklerini önerdiler. EQUS,FLEET ve RMIT üniversitesinden araştırmacılar süper iletkenden bir cihaz ürettiler. Prof. Jared Cole’un yaptığı cihaz iki farklı devreyi birleştirerek, Geleceğe Dönüş filmindeki 3 kollu akı kapasitörünü üretti.

Mikrodalga sirkülatör akı kapasitörü

“Merkezi kondansatörün etrafında manyetik akı kuantum tüpleri ile kuantum tünelleme işlemi yapılıyor. Böylece aşılamaz engeller geçilmeye çalışılıyor.

Manyetik alanlar ve elektrik yüklerinin birleşimi ile fizikçiler zamanda okunu geri çevirerek simetriyi kırmaya çalışıyorlar.

“Maalesef bu etki bize gerçekten zamanda geriye yolculuk yapmamızı sağlamaz,” diyor Queensland Üniversitesi Prof. Tom Stace.

“Sinyaller devre etrafında aynı arabaların göbekten dönmesi gibi dönüyor,” diyor.

Şematik gösterim

Peki bu cihaz ne işe yarayabilir ?

Bu cihaz sayesinde çok hassas kuantum sistemleri yalıtılabilir.Bu cihaz yeni nesil kuantum bilgisayarları çok önem taşıyan bir parça olabilir.

Yakın dönem içinse,bu geliştirme ile daha iyi cep telefonları, wifi antenleri ve radarlar  geliştirilebilir.

Araştırmada yer alan kuruluşlar, kuantum fiziği ,düşük enerji tüketen teknolojiler geliştiriyor.

Araştırma Referansı : Clemens Müller et al. Passive On-Chip Superconducting Circulator Using a Ring of Tunnel Junctions, Physical Review Letters (2018). DOI: 10.1103/PhysRevLett.120.213602