Anasayfa / Astronomi / Evrenin Genişleme Hızına İlişkin En Kesin Ölçüm Yapıldı

Evrenin Genişleme Hızına İlişkin En Kesin Ölçüm Yapıldı

BOSS
Bilim insanları evrenin genişleme hızının şimdiye kadar yapılmış en iyi ölçümünü yaptı.

Elde edilen sonuçlar ise şöyle;

• Evren 10.8 milyar önce genişlemeye başladı ve her 44 milyon yılda bir % 1 genişliyor.
  • Evren geçen son 5 milyar içinde karanlık enerjiden dolayı daha hızlı genişlemeye başladı.
  • Bilim insanları evrenin genişlemesini % 2 doğrulukla ölçebileceklerini iddia ediyorlar.
  • Ekip galaksiler arası hidrojen gazı bulutlarını kullanan tekniği kullanıyor.
  • Galaksiler arası gaz uzak kuasarların ışığını absorbladığından (emdiğinden) görülebiliyor.
  • Kuasarların spektrumları araştırılırken, astronomlar kuasarlardan yayılan ışığı görerek, bu ışık dünyaya ulaşana kadar neler olduğunu gördü.

karanlık madde

Sloan Dijital Gökyüzü Araştırmasında (Sloan Digital Sky Survey – SDSS) kuasarlar ve galaksilere arası gaz metodu birlikte kullanılarak evrenin genişleme hızı ölçüldü.

140,000 uzak galaksi incelenerek, devasa galaksilerin merkezindeki en parlak bölgeler yani evrenimizin dörtte biri incelendi.

Gaz bulutları üç boyutta haritalanarak, farklı boyutlardaki gaz blokları parlak kuasarların ışıkları farklı renklendirildi.

Astronomlar sonradan her hidrojen parçasından gelen ışığı ölçerek evrenin  nasıl genişlediğini gösterdi. Bu öncülük eden teknik hidrojen gazının en büyük muhtemel boyutta dağılımını göstermekte kullanılıyor.

Portsmouth Üniversitesi Kozmoloji ve Gravitasyon Enstitüsü’nden Dr Matthew Pieri,

‘ Bir yıldan öncesinde bu tekniği denedik ve işe yaradığını gördük,” diyor.

‘Artık iki kat daha fazla verimiz var . Bu sayede % 2 gibi kayda değer bir hassaslık elde ettik. Artık sanki bir ağacın yaş halkalarını sayar gibi evrenin yaşını sayabiliyoru.

Ayrıca evrenin geçen son 5 milyar içinde karanlık enerjiden dolayı daha hızlı genişlemeye başladığını belirtiyor. Bilim insanları uzun süredir karanlık enerjinin doğasını açıklamaya çalışıyor.

Bilim insanları Kozmik Mikrodalga Arkaplanı’ ndan daha iyi ölçtüklerini belirtiyorlar.

Dr. Pieri ve meslektaşı Prof. Bob Nichol uluslararası Boss (Baryon Oskilasyon Spektroskopik Araştırması) ekibine üyeler. Daha önceki çalışmalarda BOSS’dan alınan spektra  kullanılsa da BAO ölçütünde % 1 doğruluk elde edilebilmişti.  Fakat kızıla kaymanın ötesinde 0,7 (7 milyar yıl uzaklıkta), galaksiler soluklaşıyor ve görülmesi oldukça zor oluyor.  Fakat tabi veriler BOSS ile tespit ediliyor.

‘ Evrenin genişleme hızını ölçmenin anahtarı karanlık enerjinin doğasını yani evrene 6 milyar yıldan baskın olan gücü ölçmekten geçiyor,’ diyor Prof. Nichol.

Astronomlar evrenin yaratılmasından sadece ¼ zaman geçmişken, karanlık enerjiye dair en önemli genişleme verileri elde edilebilir.

Kaynak : Daily Mail UK