Salı , Ağustos 22 2017
Anasayfa / Fizik / Evrende Neden Madde Antimaddeden Fazla ? Sorusuna Yeni Çözüm Önerisi

Evrende Neden Madde Antimaddeden Fazla ? Sorusuna Yeni Çözüm Önerisi

evren

Doğadaki kurallar  parçacıklara ve antiparçacıklara eşit davransa da, yıldızlar ve gezegenler antimadde veya antiparçacıklardan değil maddeden oluşurlar. İşte bu asimetrinin maddeye neden daha cömertçe davranarak küçük de olsa daha fazla kısım tanıdığı, bilim insanları tarafından yıllardır çözülemeyen bir bulmaca.

Los Angeles Kaliforniya Üniversitesi’nden fizikçiler,evrendeki maddenin kökenine muhtemel bir gizeme dair muhtemel bir çözüm getirdikleri yeni araştırmayı Physical Review Letters dergisinde yayınladı. Fizik profesörü  Alexander Kusenko madde antimadde simetrisinin Higgs bozonuyla  olabileceğini belirtiyor. Higgs Bozonu 2012’de CERN LHC parçacık hızlandırıcısında keşfedilmişti.

Araştırmacılar Higgs alanının hareketinin bir sonucu olarak asimetrinin ortaya çıkmış olabileceğini belirtiyorlar. Higgs bozonu ile parçacık ve anti-parçacıkların kütlelerinin evrendeki dağılımındaki eşitsizlik arasında bağlantı olduğu ve maddenin anti-maddeden daha fazla olmasına imkan vermiş olabileceği düşünülüyor.

Eğer parçacık ve anti-parçacık çarpıştığında iki foton veya bazı parçacık çiftlerini salımlayarak yok oluyor. Büyük Patlamanın başlangıcında evren ilkel bir çorba misaliydi. Parçacık ve antiparçacık sayısı nerdeyse birbirine eşitti ve ancak 10 milyarda bir kadar küçük bir asimetri mevcuttu. Fakat evren soğudukça, parçacıklar ve antiparçacıklar birbirini yok ettti ve az sayıda parçacık kaldı. İşte bu parçacıklar yıldızları, gezegenleri ve gazları meydana getirerek bugün gördüğümüz evreni oluşturdu diyor, Kavli Evrensel Fizik ve Matematik Enstitüsü’nden Kusenko .

2012’de Higgs bozonunun keşfi bilimsel açıdan büyük önem taşıyordu. İlk 50 yıl önce öne atılan Higgs bozonu parçacığı doğanın kuvvetlerini açıklayan modern teoride önemli bir yapıtaşıydı. CERN Büyük Hadron Çarpıştırıcısı’nda (LHC-Large Hadron Collider) parçacığın kütlesi ölçüldü ve değerinin sıra dışı olduğu tespit edildi. İşte Büyük Patlamanın ilk anlarında Higgs alanının bugün ölçülen denge değerinden çok daha büyük olma olasılığı var.

“Higgs alanı “ dengeye doğru azalarak ‘Higgs relaxation’ (higgs gevşemesi) prosesini doğurdu,” diyor Kusenko . Araştırma ABD Enerji Bakanlığı, the Japon World Premier International Research Center ve National Science Foundation tarafından destekleniyor.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150225132255.htm