Anasayfa / Astronomi / EKZANTRİK DIŞ GEZEGENLERDE EKSTREM YAŞAM FORMLARI OLABİLİR

EKZANTRİK DIŞ GEZEGENLERDE EKSTREM YAŞAM FORMLARI OLABİLİR

exoplanet

Astronomlar sıcaktan kavrulan ya da buz kesmiş sıra dışı gezegenlerde ekstrem yaşamlar olabileceğini belirtiyor.Dünya benzeri mavi bir nokta gibi gözüken gezegenlerin bulunması oldukça zor. Fakat yeni araştırmaya göre, bu dış gezegenlerden bazılarında oldukça sıra dışı yaşam formları gözlenebilir.

“ Bir gezegenin yaşanabilir bir gezegen olması için o gezegende sıvı halde su bulunması gerekir.” diyor NASA Dış Gezegen Bilim Enstitüsü’nden Stephen Kane. Ayrıca gezegenin çok sıcak veya çok soğuk olmaması için yıldızından uygun mesafede bulunması gerekir. Yıldızın büyüklüğü ve sıcaklığına göre yıldızın çevresindeki yaşanabilir bölge belirleniyor.

Kane ve Dış Gezegen Bilim Enstitüsü’nden bilim adamı Dawn Gelino , “Yaşanabilir Bölge Galerisi” adını verdikleri bir kaynak yarattılar. Böylece her dış gezegenin büyüklüğü ve uzaklığı araştırılarak, hangi gezegenin yaşanabilir bölgede olduğu keşfediliyor ve bu bölge “goldilocks” olarak adlandırılıyor. Yaşanabilir Bölge Galerisi

www.hzgallery.org’ da bulunabilir.

Bazı gezegenler ise ekzantrik bir yörüngeye sahip ve her zaman bu yaşanabilir bölgede bulunmuyor. O yüzden bu gezegenler bazı periyotlarda aşırı ısınıp, bazı periyotlarda aşırı soğuyabiliyor. Bu gezegenler ne kadar dünyadan farklı olsa da bu tip gezegenlerde de bazı yaşam formları olabileceği belirtiliyor. “ Bilim adamları dünyada bile her türden ekstrem koşulda yaşayabilecek mikroskopik yaşam formları buluyorlar.” diyor Kane.

Bazı organizmalar kolayca metabolizmalarını uzun süre sıfıra düşürüp,uzun süre soğuk havalarda bekleyebiliyor. Bu nedenle eğer koruyucu bir kaya veya su tabakasına sahipse ekstrem sıcaklık değişimlerinde bu canlıların ayakta kalabileceğini biliyoruz. Bu nedenle yaşanabilir bölge düşünülenden daha geniş olabilir. Bu tip gezegenlerde likenler ve bakterilerin hayatta kalabileceği belirtiliyor.

Kane evrende yaşam olan yerlerin gezegen olmak zorunda olmadığını bunları ay kadar yada daha büyük uydularda olabileceğini belirtiyor.

Ayrıca bu gezegenlerin atmosferleri bilinmedikçe gezegenler hakkında fazla bir şey söylenemeyeceği de belirtiliyor.

Kaynak : www.sciencedaily.com