Anasayfa / Dahi Bilim İnsanları / Einstein’ın Unutulan Evren Modeli Yeniden Ortaya Çıktı

Einstein’ın Unutulan Evren Modeli Yeniden Ortaya Çıktı

einstein unutulan teori

The European Physical Journal H tarafından 1931’de İngilizceye çevrilerek basılan ve Albert Einstein’ın en az bilinen araştırmalarından biri olan “Genel görelelikteki kozmolojik problem” (On the cosmological problem of the general theory of relativity) evrenin unutulan bir modeline işaret ediyor. Bu teori Einstein’ın 1917’de ortaya attığı önceki statik evren modelinin aksini iddia ediyor. Bu esrarengiz araştırmada evrenin büzülmeyle beraber genleştiği bir evren modelinden bahsediliyor. İşte bu yorum Einstein’dan yaygın olarak kabul gören, 1932’de ortaya attığı Einstein-de Sitter modeline yani evrenin monoton olarak genişlediğini iddia eden modelle çelişiyor.

Waterford  Teknoloji Enstitüsü’nden Cormac O’Raifeartaigh ve  Brendan McCann Einstein’ın kozmolojiye bakış açısını gösteren araştırma yazarlarıydı. İşte Hubble teleskopundan gelen gözlemler evrenin genişlediğine dair ilk kanıtları sunmuştu.

Einstein rölativistik modelini açıklamak için yeni gözlemler yapmakta oldukça istekliydi ve bu nedenle 1917’de tanımlanan kozmik sabiti ortadan kaldırdı. Einstein bu değeri sıfıra sabitledi. Sonrasında ise evrenin önce genişleyip sonrasında büzüldüğü bir modele ulaştı. Ayrıca araştırmanın sonunda bu model tekilliğe benzer davranışla ilişkilendirildi.

Bu araştırmada yazarlar Einstein’ın uzayın eğimine ve zaman içinde genişlemesine dair görüşlerini tartışırken, Einstein’ın hesaplamalarındaki bazı anomalilikleri de ortaya çıkardı. Örneğin, evrenin yoğunluğu ve çapını gösteren hesaplamada sayısal bir hata tespit edildi. Ayrıca araştırmacılar Einstein’ın evrenin yaşına ilişkin yaptığı tahmininin, Friedman analizi ile rölativistik evrenin küresel bükülmesi ve zamana bağımlı değişken çapının sorgulanabileceğine inanıyor.  Son olarak Einstein’ın modelinin neden sürekli iddia edilenin aksine periyodik olmaması tartışılıyor.

Einstein’ın yıllara meydan okuyan teorileri bugün halen pek çok teknolojide bel kemiği..