Anasayfa / Tıp ve Sağlık / Doktorların Stetoskoplarında Ellerindekinden Daha Fazla Mikrop Barınabiliyor

Doktorların Stetoskoplarında Ellerindekinden Daha Fazla Mikrop Barınabiliyor

stetoskoptaki kir

Normalde bakterilerin sağlık çalışanlarının elleriyle taşındığı belirtilse de , öyle görünüyor ki, doktorların stetoskopları da kontaminasyon kaynağı. İşte bunu anlayabilmek için Cenevre Üniversite Hastanesi’nden araştırmacılar,  doktorların her muayeneden sonra ellerinde ve stetestkoplarında oluşan bakteri oranını ölçtüler. Araştırma Mayo Clinic (Mayo Klinik) Proceedings dergisinin Mart sayısında yayınlandı.

“Stetoskoplar gün boyunca pek hastanın cildiyle temas ettiğinden,binlerce bakteri türünün taşınması (MRSA dahil)  için bir liman görevi görebilir. Bu sayede aktarım için önemli bir kaynağın ortaya çıkabileceğini düşünüyoruz. Hasta güvenliği ve enfeksiyon kontrolü için stetoskoplar aynı doktorun elleri gibi her muayeneden sonra temizlenmelidir, ” olarak yorumluyor Enfeksiyon Kontrol Programı ve WHO Hasta Güvenliği İşbirliği Merkezi Direktörü Uzman Dr. Didier Pittet.

Araştırmada üç doktor 71 hasta  steril eldivenler ve steril stetoskop kullandı.

Muayeneler tamamlandıktan sonra stetoskopun (tüp ve diyagram) ve doktorların ellerindeki dört bölge ( sırt, parmak uçları, tenar ve hipotenar) için toplam bakteri ölçümü yapıldı.

Stetoskop diyaframının doktorların parmak ucu hariç daha fazla kontamine(bulaşma) olduğu anlaşıldı. Ayrıca stetoskopun tüpünün doktorun elinin arkasından daha fazla kontamine olduğu anlaşıldı. MRSA (metisiline dayanıklı S.aureus) hastalarında da benzer sonuçlar elde edildi.

Bu çalışma sayesinde ilk kez doktorların elleriyle stetoskoplara arasındaki komtaminasyon seviyeleri incelenmiş oldu. Böylece stetoskoplardaki bulaşmanın sağlık çalışanlarının parmak uçlarındaki, yani en çok mikrobiyal bölgeyle kıyaslanabilir olduğu görüldü. Bu nedenle doktorlar stetoskoplarını her seferinde steril etmeliler.

Kaynak :  http://www.sciencedaily.com/releases/2014/02/140227134841.htm

1. Yves Longtin, Alexis Schneider, Clément Tschopp, Gesuèle Renzi, Angèle Gayet-Ageron, Jacques Schrenzel, Didier Pittet. Contamination of Stethoscopes and Physicians’ Hands After a Physical ExaminationMayo Clinic Proceedings, 2014; 89 (3): 291 DOI: 10.1016/j.mayocp.2013.11.016

Steteskopun nasıl yazıldığını merak edenler için ;