Pazar , Aralık 17 2017
Anasayfa / Biyoloji / Biyoloji Kitapları Yeniden Yazılıyor, Proteinlerin Yeni Rolleri Keşfedildi

Biyoloji Kitapları Yeniden Yazılıyor, Proteinlerin Yeni Rolleri Keşfedildi

Hangi biyoloji kitabını açarsanız açın, ilk öğreneceğiniz şeylerden biri, DNA’nın protein yapmak protein üretmek için hücrelerimizdeki organellere talimatlar verdiğidir. 2 Ocak’ta Science dergisinde yayınlanan bir araştırmaya göre proteinlerin yapıtaşı olan aminoasitlerin , DNA ve aracı taslağı mesajcı RNA’nın(mRNA) talimatları olmadan birleşebileceğini gösterdi.

Bu şaşırtıcı keşfin bizim biyoloji anlayışımızı değiştireceğini söyleyebiliriz. “Doğa bizim düşündüğümüzden daha yetenekli olduğunu bir kez daha bize gösterdi,” diyor Utah Üniversitesi’nden Peter Shen.

Yeni bulgular perspektifinde durumu değerlendirmek daha iyi olacaktır. Sonuçta hücre içindeki faaliyetler çok iyi işleyen bir fabrikaya benzer. Ribozomlar genetik kodda tarafından belirlenen şekilde aminoasitleri birbirine bağlar.

defyingtextb

Ribozomlar, bir protein montaj hattı üzerindeki makinelerdir. İşler ters gittiğinde çalışma durur ve kalite kontrol elemanları devreye girer. Ürünün yanlış olması durumunda ribozom ürünü demonte eder ve oluşan yapı taşlarını başka bir şekilde değerlendirir.

Ancak yapılan bu çalışmada kalite kontrol ekibinin bir üyesi olan Rqc2 (protein) bir proteinin oluşumunda farklı bir rol ortaya koymaktadır. Proteinin oluşmasında Rqc2 proteini sürekli olarak 2 aminoasidi (toplam 20 aminoasit) birbirine bağlar. –alanin ve treonin- aminoasitleri sıraya koymadan eklemeye devam eder. Bir oto montaj hattı düşünün onun gibi. Kalem-silgi-kalem-silgi-silgi-kalem-kalem-silgi…

Yapılan çalışmada oluşan proteinin dur koduna uymadığı anlaşıldı. Fakat bu protein biraz garip görünse de belli amaçlara hizmet ediyor. Alzheimer , ALS ve Huntington hastalıkları bu şekilde oluşmuş olabileceği de düşünülüyor.

“Yapılan çalışma birçok etkiye sahiptir. Bu çalışma bu konu hakkında son çalışma olmayacaktır ve daha da çok çalışma yapılacaktır, ” diyor araştırmacılar.

Bu çalışmayı gören bilim insanları şaşırdılar ve cyro-electron mikroskobunda bir takım analizler yaptılar. Ve bu eylemde Rcq2’nin sorumlu olduğunu gördüler.

Yeni RNA dizileme teknikleri Rqc2/ribozom kompleksi de tRNA’ların, protein montaj hattı için amino asitler getiren yapılara bağlı olduğunu gösterdi. Bu kompleks proteinlerin aminoasitleri birbirine eklemek gibi bir yeteneği olduğunu gösterdi.

Bütün çalışmayan proteinlerde bakıldığı zaman geniş alanin ve treonin zincirleri vardır.

“Bizim işimiz bu sürecin nerede ve nasıl gerçekleştiğini, bu süreci hangi süreçlerin tetiklediğini bulmaktır,” diyor araştırmacılar.

KAYNAK:

ARAŞTIRMA REFERANSI:

1. S. Shen, J. Park, Y. Qin, X. Li, K. Parsawar, M. H. Larson, J. Cox, Y. Cheng, A. M. Lambowitz, J. S. Weissman, O. Brandman, A. Frost. Rqc2p and 60S ribosomal subunits mediate mRNA-independent elongation of nascent chains. Science, 2015; 347 (6217): 75 DOI: 10.1126/science.1259724

Hakkında Konuk Yazar