Anasayfa / Bilim / Bilim İnsanları Yaşayan Hücrelerde Nanomotorları Kontrol Etmeyi Başardı

Bilim İnsanları Yaşayan Hücrelerde Nanomotorları Kontrol Etmeyi Başardı

nanomotor-canlıhücre-gerçek bilim

Bir gün canlı hücrelere nano makineler yollanarak, ilaçların taşınımının, ultramikro cerrahi müdahalerle zararlı hücrelerin yok edilebileceğini hayal edin. İşte Pennsylvania State Üniversitesi’nden bilim insanları insan hücrelerine nanomotorlar yerleştirerek, bu motorların hücreler tarafından uzaktan kontrolünü sağladı. Roket şeklindeki metal parçacıklar olarak tarif edilen nanomotorlar dışardan gönderilen ultrasonik dalgalar yardımıyla kontrol ediliyor. Ayrıca seçici manyetik alanlar uygulanarak da nanomotorlar yönlendirilebiliyor.

Deneylerde kullanılan HeLa hücreleri, aslında insan rahim kanseri hücreleri. Bu hücreler nanomotorları tanıyarak sindiriyor. Ultrason atım yapıldığında motorların hücreleri hareket ettirebileceği belirtiliyor. Bugüne kadar nanomotorlar sadece in vitro olarak yani canlı insan hücrelerinde çalışılmamıştı. 10 yıl öncesinde yine aynı üniversiteden kimyager Ayusman Sen ve fizikçi Vincent Crespi ‘nin olduğu ekipte geliştirilen nanomotorlar, toksik yakıtlarla çalışıyordu. Fakat yeni nanomotorlar ultrasonik dalgalar yardımıyla çalışıyor.

Gereksinime bağlı olarak nanomotorların basitçe hücrelere çarparak, etrafta sanki bir yumurta çırpıcı gibi işleyerek hücre zarını delerek, hücreyi yok edebileceğini düşünüyor. Bu sayede kanser tedavisi için kullanılabileceği ve kanser hücrelerini yok edebileceği düşünülüyor.  Böylece doğrudan kanser hücreleri de hedef alınabilir. Bununla beraber nanomotorların birbirinden bağımsız , otomatik olarak çalıştığını belirtiyor. Bununla beraber istenirse nanomotorlar işbirliği yaparak birlikte kanser hücrelerini yok etmek için kullanılabilir.

Araştırmacıların bulguları Angewandte Chemie International Edition’ da 10 Şubat 2014’te yayınlandı.

“ Fantastik bir dünyaya ait bir uygulama gibi gözüken buluşumuz, nanomotorlar sayesinde vücutta hareket eden ve birbiriyle anlaşan yeni bir tedavi ve teşhis yöntemi olacak. Bu parçacıkların kontrolü ile küçük boyutta her şeyin nasıl işlediğini görebileceğiz, ” diyor araştırmanın lideri Prof. Tom Mallouk.

Videoda nanomotorların hücrelerin çevresinde hareketini görebilirsiniz.

Kaynak : http://www.gizmag.com/nanomotors-controlled-inside-cells/30795/