Anasayfa / Kimya / BİLİM ADAMLARI YAŞAYAN HÜCREDE DNA İLE İŞLEM YAPMAYI BAŞARDI

BİLİM ADAMLARI YAŞAYAN HÜCREDE DNA İLE İŞLEM YAPMAYI BAŞARDI

dna bilgisayar

Kuzey Carolina Eyalet Üniversitesi’ den kimyagerler insan hücresinde DNA tabanlı mantık köprüsü işlemi yaparak bir ilke imza attılar. Araştırma sayesinde yaşayan hücrelerde daha komplike işlemler yapılabilecek, yeni hastalık teşhis metotları ve tedaviler gerçekleştirilebilecek.

Mantık köprüleri bilgisayarlar gibi işlem yapmak anlamına geliyor. İşlemler birleştirilerek, bilgisayarların ekleme çıkarma gibi işlemleri yapmasına imkan veriyor.

DNA işlemlerinde bu mantık köprüleri farklı DNA dizinleri birleştirilerek, transistörlerin yerine oluşturuluyor.  Buna rağmenDNA işlemleri test tüpünde yer almak yerine canlı hücrelerde yer alıyor.

Kuzey Carolina Eyalet Üniversitesi’ nden kimyager  Alex Deiters, doktora öğrencisi James Hemphill DNA tabanlı mantık köprüsünün insan hücrelerine spesifik mikro RNA’ ların varlığını tayin edebileceğini görmek istedi. DNA tabanlı mantık köprüsü AND olarak da biliniyor ve miRNA-21,  miRNA-122 adlı iki spesifik mikroRNA’ ya tepki veriyor.

Aynı bilgisayardaki gibi farklı girdiler (input) girildiğinde olduğu gibi, özel bir çıkt ı(output) alınıyor. DNA tabanlı Boolean mantık köprüsü sadece hem miRNA-21’ i hem de miRNA-122 girdilerini hücrelerde aktive ediyor. Bunlar da hücrelerde çıktı yaparken floresan molekülü üreterek salıyorlar.

Alex Deiters bu mantık köprüleri kullanılarak,  daha doğru testler yapılabileceğini, kanser benzeri hastalıklar için tedavi yöntemleri ve testler geliştirilebileceğine inanıyor.

“ Mantık köprüsünde kullandığımız floresan molekülü kanser hücrelerini belirlememizde yardımcı olabilir. Ya da doğrudan köprüden salınan floresan molekülü  özelleşmiş mikroRNA varlığında terapi ajanlarına tutularak, hastalığı kendi kendine tedavi edebilir, “ diyor Alex Deiters.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2013/07/130710142023.htm