Çarşamba , Aralık 7 2016
Anasayfa / Bilimsel Gelişme / BİLİM ADAMLARI NESLİ TÜKENEN KURBAĞANIN EMBRİYOLARINI KLONLAMAYI BAŞARDI

BİLİM ADAMLARI NESLİ TÜKENEN KURBAĞANIN EMBRİYOLARINI KLONLAMAYI BAŞARDI

Bilim adamları 1983’ te nesli tükenmiş bir Avustralyalı kurbağa türünün ölü hücre çekirdeğini diğer kurbağa türlerinin yumurtalarına ekme yöntemiyle yeniden klonlamayı başardı. Oldukça sofistike olan  bu klonlama yöntemiyle 1970’ lerde doku hücrelerinden alınan çekirdekler , derin dondurucuda saklandı. İşte bu hücre çekirdekleri Lazarus projesinde kullanılarak, nesli tükenen kurbağa türünü yeniden hayata geçirdi.

“Rheobatrachus silus”  adı verilen kurbağa yumurtaları midesinde koruyarak, sonrasında ağzından doğuran oldukça ilginç bir kurbağa türü. Kurbağanın 1983’ te yani, bundan tam 30 yıl önce nesli tükenmişti. Fakat bugün nesli tükenen türleri yeniden hayata geçirme kapsamında, kurbağa klonlanarak yeniden hayata döndürüldü.

5 yıldır tekrarlanan deneylerde, araştırmacılar somatik hücre çekirdeği transferi yöntemini kullandılar. Taze “Mixophyes fasciolatus”  kurbağasının  donör yumurtalarının çekirdeğini, nesli tükenen ölü kurbağa hücre çekirdeğiyle değiştirdi. Sonrasında ise bazı yumurtalar eş zamanlı olarak bölünmeye başlayarak, küçük bir grup halinde yaşayan hücrelere dönüştü. Birkaç gün içinde bölünen hücreler ölse de , bu bölünen hücrelere yapılan testler nesli tükenen kurbağa türüne ait olduğunu gösterdi. Sonuçlar ise henüz yayınlanmadı.

Profesör Mike Archer, daha önce ölmüş olan kurbağa hücrelerinin kademe kademe çoğalmasını heyecanla izlediklerini belirtiyorlar. Ölü hücrelerden kurbağanın genomunun tekrar yaşamaya başladığını, artık taze kriyo-korunmuş hücrelere sahip olunduğu belirtiliyor.  Yüzlerce hücrenin ürediğini gören bilim adamları yöntemden oldukça umutlu. Ayrıca gelecekte klonlama deneyleri için daha iyi korunmuş taze hücrelere sahipler.

Böylece özellikle amfibi türlerinin popülasyonlarındaki katastrofik düşüşün, belki de yeni teknolojiyle düzeltebileceği düşünülüyor.

Dünya’nın dört bir yanından gelen araştırmacılar TEDx’ te  yaptıkları konuşmada (de-extinction nesli tükenen hayvanları yeniden kazanım) daha önceden nesli tükenen Avustralya tazmanya kurdu, tazmanya kaplanı, mamutlar, dodo kuşları, Küba Kırmızı Papağanı gibi hayvanları yeniden hayata döndürmek istediklerini belirttiler.

Donmuş Kurbağalar