Anasayfa / Bilgisayar / Bilim Adamları EMAR Sayesinde Düşünülen Harfleri Görmeyi Başardı

Bilim Adamları EMAR Sayesinde Düşünülen Harfleri Görmeyi Başardı

Radboud Üniversitesi’ nden  (Nijmegen-Hollanda) bilim adamları EMAR görüntülerini özel bir matematiksel modelleme yardımıyla okuyarak beyindeki düşünceleri daha iyi görüntülemenin bir yolunu buldular.  Yeni matematiksel modelleme sayesinde araştırmacılar sübjenin hangi harfe baktığını belirlemeyi başardılar.

Neuroimage araştırma dergisi tarafından kabul gören araştırma yakında yayınlanacak. Daha önce pek çok araştırmada özel görevler verilen deneklerden EMAR (MRI) görüntüleri alınarak beyin spesifik bölgeleri saptanmaya çalışılmıştı.  İşte Radboud Üniversitesi Donders Enstitüsü Beyin, Bilişsel ve Davranışsal Bölümü’ nde bu test bir adım ileriye götürülerek, sübjelerin neye baktığını belirlemeye çalıştı.

Araştırmacılar beynin voxel olarak bilinen 2x2x2 mm’ lik bir hacmini aynı piksel piksel tarar gibi , taradı. İşte voxeller aynı pikseller gibi taranarak, kişilerin gördüğü resimler birleştirilerek oluşturulmaya çalışıldı. Elde edilen resim çok net olmasa da biraz hafif bulanık olarak tespit edildi. Araştırmacıların el yazısı harfler elde edilen resimde böylece gözlendi. Daha önce denenen model sayesinde bu seviyeye ulaşılmış oldu.

“ İşte bundan sonra gerçekten yeni bir şeyler yapmış olduk. Biz matematiksel modele önceki bilgiyi vererek, harflerin nasıl göründüğünü öğrettik. Böylece harflerin algılanması geliştirildi. Model resimdekine en benzer harfi ortaya atarak, harfin resmini gösteriyor. Sonuç gerçekten aynı harfti, yani doğru birleştirmeyle” diyor Marcel van Gerven.

Bu sayede bilim adamları beynin önce öğrendiğini nasıl birleştirdiğini görmeyi amaçlıyor. Yani okumayı öğrenirken algıladığımız çizgiler ve eğimleri algıladıktan sonra harfleri algılamamıza benziyor.

Araştırmacılar daha güçlü emar kullanarak 1200 voxeli birleştirerek, yüzleri de oluşturabileceklerini düşünüyorlar.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130819141641.htm

1. Sanne Schoenmakers, Markus Barth, Tom Heskes, Marcel van Gerven. Linear reconstruction of perceived images from human brain activityNeuroImage, 2013; DOI:10.1016/j.neuroimage.2013.07.043

Gelecekte belki de bu sayede düşünceler doğrudan okunabilir .