Anasayfa / Bilgisayar / Evrenin Başlangıcına Dair En Büyük Simülasyonlardan Biri Başlatıldı

Evrenin Başlangıcına Dair En Büyük Simülasyonlardan Biri Başlatıldı

evrenin başlangıcı

ABD Enerji Bakanlığı  Argonne Ulusal Laboratuvarı’ndan bilim insanları bugüne kadar oluşturulmuş en büyük büyük veri gruplarıyla çalışarak, en büyük kozmolojik simülasyonlardan birini üretti. Oak Ridge Ulusal Laboratuvarı’ndan Titan süper bilgisayarında üretilen simülasyonda evrenin Büyük Patlama’dan 50 milyon yıl sonrasına kadar geçen süreci (bebeklikten yetişkinliğe gibi) modellendi. 13,8 milyar yıllık süreçte evrendeki maddenin nasıl kümelenerek galaksiler, yıldızlar ve gezegenleri oluşturduğunu tam olarak bilemiyoruz.

Bu gibi simülasyonlar sayesinde bilim insanları evrenin genişleme hızını etkileyen karanlık enerjiyi anlayarak, galaksilerin dağılımı, maddenin birleşimi ve de doğrudan ölçülemeyen karanlık maddeyi anlamada yardımcı olabilir.

Sloan Dijital Gökyüzü Araştırması ve Karanlık Enerji Araştırması gibi araştırmalarla güçlü teleskoplar sayesinde bilim insanları galaksi ve yıldızların ilk saçılan ışığını gözlemlediler. Ayrıca Kozmik Mikrodalga Arkaplanı araştırmalarından elde edilen veriler, evrenin başlangıcındaki sadece 300,000 yıllık halindeki ışığını gösterdi. Maddenin nasıl muntazam bir şekilde kümelenerek oluştuğunu , “diyor Argonne fizikçisi Katrin Heitmann . Bu simülasyon evrenin oluşumundaki boşluğu dolduruyor. “Yerçekimi karanlık maddeye etki ederek, gittikçe daha fazla ve daha fazla kümelenerek, sonunda galaksileri oluşturuyor,” diyor Heitmann.

q sürekliliği halo

Q Continuum (Q Sürekliliği) adı verilen simülasyonda evren 100,000 km genişliğinde yarım trilyon parçacığa bölünüyor. Bu nedenle bu simülasyon bugüne kadar yapılmış en yüksek çözünürlük kozmoloji simülasyonlarından biri oluyor. Simülasyonu çalıştırmak için süper bilgisayarın % 90’dan fazlası kullanıldı. Argonne’daki Mira süper bilgisayarındaki simülasyonların % 1’den azı bu kadar büyük bir güce ihtiyaç duyuyor. Kodu Titan’da çalıştırmak için Argonne ve Oak Ridge tesisleri ortak çalışmak zorunda kaldı.

Analiz başlar başlamaz 2,5 petabayt veri üretildi, birkaç yıl boyunca bu devam edecek. Elde edilen veriler galaksilerin niçin oluştuğunu gösterdiği kadar temel fiziksel yapının oluşumu nu da gösterecek.

2008 ‘de yazılan HACC yani Hardware/Hybrid Accelerated Cosmology Code (Donanım/Hibrit Hızlandırılmış Kozmoloji Kodu)  adı verilen kod sayesinde bilimsel süper bilgisayarlarda petaflop bariyeri(saniye katrilyon işlem) kırıldı. HACC yapısı gereği farklı mimarilere sahip süper bilgisayarlarda çalışabilecek şekilde tasarlandı. Q sürekliliği gücünü GPU(ekran kartı işlemcisi) ile hızlandırılmış süper bilgisayarlardan alıyor.

Katrin Heitmann et al. THE Q CONTINUUM SIMULATION: HARNESSING THE POWER OF GPU ACCELERATED SUPERCOMPUTERS, The Astrophysical Journal Supplement Series (2015). DOI: 10.1088/0067-0049/219/2/34