Anasayfa / Makaleler / BEYİN TÜMÖRÜ YAĞ KÖK HÜCRELERİYLE TEDAVİ EDİLECEK

BEYİN TÜMÖRÜ YAĞ KÖK HÜCRELERİYLE TEDAVİ EDİLECEK

kanser

Jonhs Hopkins Tıp Fakültesi’ nden araştırmacılar, hastanın yağ hücrelerinden alınan kök hücrelerin , beyin tümörü- glioblastoma ameliyatlarından sonra tedavi potansiyeli olduğunu keşfettiler. Glioblastomalar en agresif ve en sık görülen beyin tümörü olarak da biliniyor.

Araştırmacıların mezenkimal kök hücresi (MSCs) olarak adlandırdığı hücrelerin, kanserli ya da hasarlı hücreleri arama özelliği var.  Fakat bunu nasıl yaptıkları halen açıklanamıyor. Bu sayede, beyinde özellikle kanser hücrelerinin gizlendiği ve ulaşması zor kısımlara erişim  imkanı doğuyor.  Araştırmacılar yağdan elde edilen mezenkimal kök hücrelerinin, daha ucuz ve daha az bulaşıcı bir yöntem olması nedeniyle daha sık çalışılan bir metod olduğunu belirtiyor.

Johns Hopkins’ te bulunan sonuçlar ve kanıt PLOS ONE dergisinde yayınlandı.

” Beyin kanserinde en büyük problem kanser hücrelerinin göçü. Tümörü kaldırsanız bile kanserli hücrelerin bir kısmı çoktan başka bir yere göçe edip ordaki hücrelere zarar vermeye devam ediyor. Fakat elde ettiğimiz bulgular ışığında , hastanın sağlıklı hücrelerine kanser sıçramadan onları tespit edip yok edebileceğiz. Bu gerçekten kişiselleştirilmiş bir ilaç,  ” diyor Johns Hopkins Üniversitesi’nden araştırma başkanı ve Nöroloji, Beyin Cerrahisi ve Onkoloji Profesörü Alfredo Quinones-Hinojosa.

Prof. Quinones-Hinojosa ve ekibi hem kemik iliğinden hem de yağ hücrelerinden MSCs kök hücreleri alarak bunları hastalara uyguladıklarında iki kök hücre tipinin de çoğalarak, göçerek hayatta kalmayı başardıklarını gördüler. Yani, iki kök hücre tipinin de potansiyeli aynı.

Bu çok önemli bir bulgu çünkü , böylece hastanın kendi yağ hücreleri kanserle savaşan hücrelere dönüşüyor.  MSCs kök hücrelerinin bu yetenekleri sayesinde  ilaç  taşıyıcı olarak ya da nanoparçacık taşıyıcı olarak kullanılabileceği düşünülüyor.

Günümüzde glioblastoma için kemoterapi, radyasyon ve cerrahi müdahaleler bile olsa bu tümörler tespit edildikten sonra hastalar 18 aydan daha fazla yaşamıyor. Glioblastomalar o kadar hızlı yayılıyor ki, beyinin tümüne yayılarak, yeni tümörler üretiyor. Bu özelliklerden dolayı tedavisi en zor tümör türü.

Mucizevi  MSCs hücrelerinin,  glioblastoma hücrelerine neden saldırdığı bilinmese de, bu hücreler vücutta bir hasar olduğunda o bölgede doğal olarak beliren hücreler. Yağdan veya kemik iliğinden alınan MSCs kök hücreleri travmalarda, Parkinson hastalığında, ALS ve diğer hastalıklarda şimdilik sadece hayvanlarda çalışıldı.

Johns Hopkins, dünyanın önde gelen Tıp Fakülteleri' nden