Anasayfa / Alternatif Enerji / BAKTERİLERDEN ELEKTRİK ÜRETMEDE BİR DEVRİM GERÇEKLEŞTİRİLDİ

BAKTERİLERDEN ELEKTRİK ÜRETMEDE BİR DEVRİM GERÇEKLEŞTİRİLDİ

Doğu Anglia Üniversitesi’ nden bilim adamları bakterilerden elektrik üretmede devrim yaratacak önemli bir gelişme kaydetti.

Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS)  dergisinde yayınlanan araştırmaya göre, bakterilerin yüzeyindeki proteinler minerallerle temas ettiğinde kolaylıkla elektrik üretebiliyor.

Araştırmaya göre, bakteri metal veya mineralin  yüzeyiyle etkileşime girdiğinde elektriksel yükü hücre membranlarına aktarıyor. Bu nedenle bakteriyi doğrudan elektrotlara bağlama olasılığı doğuyor. Böylece bilim adamları verimli mikrobiyal yakıt  hücreler i ya da biyopil yaratmaya bir adım daha yaklaştı

Ekip,, Pasifik Kuzey Batı Ulusal Laboratuvarıyla (Washington Amerika) ortak olarak çalışıyor.

Shewanella oneidensis deniz bakterileri familyasından geliyor.  Araştırma ekibi bu bakteriyi genetik olarak modifiye ederek, sadece proteinleri kullanarak kayaların içindeki mikroplarla elektron alışverişi yapabileceğini düşündüler.

Bu  nedenle bu proteinler keselerdeki lipid tabakalarına yerleştirildi. Lipid tabakalarındaki bu küçük kapsüller bakterinin membranını oluşturuyor. Sonrasında ise demirli mineralin dışıyla , elektron donörünün içindeki elektronların nasıl etkileşime girdiği incelendi.

Baş araştırmacı Dr Tom Clarke şöyle diyor : “ Bakterinin yüzeyindeki özel proteinler sayesinde metaller ve minerallere elektrik transferi yapabileceğini biliyorduk. Fakat proteinlerin bunu doğrudan mı yoksa, aktarmalı mı yapacağını bilmiyorduk. Yaptığımız araştırma sayesinde bu proteinlerin mineral yüzeyine doğrudan” dokunma “ ile elektrik akımı üretebileceğini yani, bakterinin yüzeydeki metale veya minerale yaslanarak hücre membranından elektrik üretebilmesinin mümkün olduğunu gördük. “

Pasifik Kuzey Batı Ulusal Laboratuvarı’ ndan Biyokimyager Liang Shi konu hakkında şöyle diyor : “ Normal hücrelerde yaşanan elektron transferinin benzeri eşsiz bir sistem tasarladık. Elektron transfer hızı inanılmaz hızlı o kadar hızlı ki, bakterinin solunumunu destekleyebiliyor.”

Bütün bulgular karada ve okyanuslarda mevcut karbon dönüşümünün nasıl olduğunu açıklamamıza yardımcı olabilir.

“ Organik materal demiri azalttığında, karbon dioksit ve su çıkarıyor. Demir enerji kaynağı olarak kullanılırken, karbon dioksitte bakteride besinle birleştiriliyor. Eğer elektron dönüşümünün nasıl olduğunu kontrol edebilirsek, bakterilerin karbon döngüsünü de kontrol edebiliriz, “ diyor Shi.

Araştırma Biyoteknoloji ve Biyolojik Bilimler Araştırma Birliği (Biotechnology and Biological Sciences Research Council-BBSRC) ve Amerikan Enerji Bakanlığı fonları tarafından destekleniyor.

1. Thomas A Clarke, Gaye White, Julea N Butt, David J Richardson, Zhri Shi, Liang Shi, Zheming Wang, Alice C Dohnalkova, Matthew J Marshall, James K Fredrickson and John M Zachara. Rapid electron exchange between surface-exposed bacterial cytochromes and Fe(III) mineralsProceedings of the National Academy of Sciences, March 25, 2013