Anasayfa / Biyoloji / BAKTERİLER LAZER TUZAĞINDA HAPSEDİLDİ

BAKTERİLER LAZER TUZAĞINDA HAPSEDİLDİ

Lazer tuzağındaki bakteri : Işık tüpüyle bakteri yakalanabiliyor ve En  küçük tek hücreli organizmalar bile taranabiliyor.

Freiburg Üniversitesi Mikrosistem Mühendisliği Bölümü’ nden bilim adamları yeni bir optik tuzak geliştirerek, lazer yardımıyla bakterileri uzatarak bu tuzakta yakalamayı başardılar. Fizik Prof. Dr. Alexander Rohrbach ve Prof. Dr. Matthias Koch bir çeşit ışık tüpü geliştirerek, çevik tek hücreli organizmaları hapsetmenin yolunu buldular. Öncesinde ancak, optik cımbızlarla bakteriler tek bir noktada tutulabiliyordu, oryantasyon yapılamıyordu.

Araştırmacılar bugün lazer ışınlarını kullanarak, kuvvetleri eşit şekilde dağıtarak bakterinin kompleks formunu değiştirebiliyor.Aynı zamanda hapsedilen bakteriden yansıyan en küçük ışık parçacıkları ölçülerek  yüksek hızda üç boyutlu görüntüleri alınabildi.

Araştırma Nature Photonics’ de yayınlandı.

bakteri lazer tuzağı

Bilim adamları bu çalışmada spiroplazmaları inceledi. Spiral şekilli bakterinin yarıçapı sadece 200 nm büyüklüğünde ya da 1000 adet atom genişliğinde  diyebiliriz. Ayrıca, bu bakteriler hücre duvarına sahip olmadığından, kolayca şekillerini ve hareketlerini değiştirebiliyorlar. İşte bu nedenle, normal mikroskoplarla bu hızlı hareket eden ve küçük bakterileri gözlemek mümkün değil. Yeni geliştirilen ışık-taramalı optik kafes sayesinde biyofizikçiler bakteriyi tutarak, bakterinin tüm uzunluğunu ölçtüler.

Ayrıca lazer ışınının parlaklığı ayarlanabiliyor. Bakteriye isabet eden ışın yansıyarak gelen ışıkla girişim yapıyor, bu üç boyutlu , yüksek çözünürlüklü ve yüksek kontrastlı görüntüler elde etmeye yarıyor. Saniyede 1000 resim çekilerek, bakterinin detaylı hareketlerinin filmleri çekilebiliyor. Asıl enteresan olanın ise bakteri şeklini değiştirirken  alınan sinyallerden anlaşılıyor ki, şekil değiştirmek için bakteride moleküler düzeyde prosesler oluşuyor.

Bu araştırmayla tedavisi oldukça zor olan hücre duvarı olmayan bakteriler için , detaylı inceleme sağlanarak  antibiyotik geliştirilebilecek. Ayrıca bu gelişmeyle bakterilerin nasıl bulaşıcı hastalıklara neden olabileceği gözlenebilecek.

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/10/121004104052.htm