Pazartesi , Haziran 25 2018
Anasayfa / Astronomi / Astronomlardan Yeni Gezegen Tipi : Mega Dünya

Astronomlardan Yeni Gezegen Tipi : Mega Dünya

megadünya-gerçekbilim-Credit: David A. Aguilar (CfA)

Mega Dünya ile tanışın, tümüyle katı ve teoriye göre var olmamalı. NASA Kepler uzay teleskopu tarafından ilk keşfedildiğinde bu gezegenin Dünya’dan 2.3 kez daha büyük olduğu anlaşılmıştı. Bilgisayar modelleri gösterdi ki, bu gezegen Neptün kadar veya diğer gaz gezegenleri gibi büyük miktarda hidrojen ve helyum taşıyabileceğini gösteriyordu. Fakat daha sonra yapılan gözlemler, Kepler 10-c adı verilen bu gezegenin dünyadan 17 kat daha ağır olduğu yani hidrojen ve helyumdan değil kaya ve ağır elementlerden oluştuğunu gösterdi.

Kepler-10c teori açısından büyük bir problem. Fakat elle tutulur kanıtlar ve ölçümler sayesinde teorisyenleri teorilerini geliştirmek için yeni imkanlar doğdu,” diyor Harvard Yaşamın Kökenleri İnsiyatifi’nden Direktör ve Astronom Dimitar Sasselov. Bilim insanları halen süper dünyalardan daha büyük bu sıra dışı mega dünyaların nasıl oluştuğunun ya da güneş sistemimizde neden dünya ve Neptün gibi küçük gaz gezegenleri olduğunu açıklayamıyor.

Dimitar Sasselov bu gezegene gezegenlerin godzillası diyor. Fakat Kepler-10c’nin halen yaşam için olumlu koşullar olabileceğinin de altını çiziyor.

Ekibin bulguları Amerikan Astronomik Topluluğu’nda yayınlandı. Yeni bulunan mega dünya Kepler 10-c güneşinin etrafını 45 günde dönüyor. Dünyadan 560 ışık yılı uzakta Ejderha Takım Yıldızı’nda bulunuyor. Gezegenin çapı 28968 km uzunluğunda.  Ayrıca bu sistemde dünyanın 3 katı kütleye sahip bir lav akıntısı var. Yörüngeyi gezegen tam 20 saatte alıyor.

Gezegen 11 milyar yaşında ve Büyük Patlamadan  tam 3 milyar sonra oluştu. Ayrıca yıldızı bizim güneşimize göre daha zayıf. Gezegenin bu kadar ağır olmasının ilk nesil yıldızlardan birine sahip olması nedeniyle olabileceği düşünülüyor.

Kaynaklar:

ScienceDaily