Cumartesi , Aralık 10 2016
Anasayfa / Astronomi / Asteroit Kuşağındaki Cüce Gezegen Ceres’te Su Bulundu

Asteroit Kuşağındaki Cüce Gezegen Ceres’te Su Bulundu

Bilim adamları Herschel uzay gözlemevini kullanarak, asteroit kuşağındaki en büyük ve en yuvarlak obje olan Ceres’ de su buharı tespit etti.Ceres’in yüzeyinde periyodik aralıklarla su buharı çıktığı düşünülüyor. Ceres bir asteroitten büyük ve bir gezegenden küçük olduğu için cüce gezegen olarak adlandırılıyor. ESA ve  NASA’nın katkılarıyla yürütülen çalışma pek çok bilim adamını mutlu etti.

Avrupa Uzay Ajansı’ndan (ESA) Michael Küppers başkanlığındaki bilim ekibince yapılan araştırma, Nature dergisinde yayımlandı. Dergide yayımlanan araştırmada gezegende 30 yıldan beri büyük miktarda su bulunduğunun sanıldığı bildirildi.

Küppers, ESA’ya ait Herschel Uzay Gözlemevi yardımıyla yapılan keşfe ilişkin yaptığı açıklamada, “Bu, Ceres ve genelde de Asteroit Kuşağı’nda su bulunduğuna ilişkin yapılan ilk saptamadır” dedi. Araştırma Nature dergisinde yayınlandı.c

NASA’nın Dawn göreviyle eşzamanlı olarak gelen sonuçlar, Ceres doğru ilerleyen ve Vesta adlı asteroitin yörüngesinde bir yıldan fazladır zaman harcayan Dawn uzay aracı 2015 baharında Ceres’e varmasıyla yüzeye daha yakın bakılmasını sağlayacak. Yani NASA yakında yüzeyin yüksek çözünürlüklü jeolojik ve kimyasal haritasını çıkarabilecek.

Bilim adamları Ceres’in buzlu mantosunun altında dünyadakinden daha fazla su olabileceğini düşünüyor.

Yapılan tanıma bağlı olarak, Güneş Sistemi’nde yer alan bir cüce gezegen veya Asteroit Kuşağı’nın en büyük asteroiti olan Ceres, adını Roma mitolojisinde ziraat tanrıçası Serez’den alıyor.

İlk kez İtalyan rahip ve astronom Giuseppe Piazzi tarafından 1801’de keşfedilen 950 kilometre çapındaki Ceres, güneşe 2,8 gök birimi uzaklıkta bulunuyor. Gök birimi terimi, dünya ile güneş arasındaki ortalama uzaklık olan 150 milyon kilometrelik bir mesafeyi ifade ediyor.

Ceres’de bir su çözünümü olan hidroksit formunda su bulunduğuna ilişkin 1991’de bir araştırma yayımlanmış ancak bu bulgu daha sonra yapılan araştırmalarda doğrulanamamıştı. Küppers ve arkadaşlarının keşfi sözkonusu bilimsel araştırmayı doğrulamış oldu.

Kaynak : http://www.ntvmsnbc.com/id/25493791/