Anasayfa / Arkeoloji / En Eski Kanser 3200 Yıllık

En Eski Kanser 3200 Yıllık

3000 yıllık kanserli

Arkeologlar dünyanın en eski 3000 yıllık insan iskeletinde metastatik kanser olduğunu keşfettiler. Bu bulgular 17 Mart 2014 tarihli PLOS ONE dergisinde yayınlandı. 2013 yılında Sudan bulunan M.Ö. 1200 yıllarına ait bir lahitte genç bir erkek iskeleti bulundu.

İskeletin analizi sonucunda vücudun diğer bölgelerine yayılmış kötü huylu bir yumuşak doku tümörü tespit  edildi. Bu şimdiye kadar arkeolojik olarak tespit edilmiş en eski metastatik kanser . Durham Üniversitesi ve British(İngiliz) Müzesi’nden araştırmacılar tarafından yapılan keşif eski topluluklarda çıkmaya başlayan kanseri nasıl evrildiğine yeni bir bakış açısı getirecek. Dünya’ daki en büyük ölüm nedeni kanser olmakla beraber, arkeolojik çok fazla kanıt olmaması nedeniyle bugün halen modern yaşamın ve uzun yaşamın kansere neden olduğu düşünülüyor. Fakat elde edilen bulgular Nil Vadisi’nde eski zamanlarda beri kanser mevcut olduğunu gösterdi. Araştırmanın baş yazarı Durham Üniversitesi Arkeoloji Bölümü’nden doktora öğrencisi Michaela Binder; ” Eski insan popülasyonlarında kanserin nasıl ortaya çıktığı , ne kadar eski olduğu ve epidemolojisi az sayıda iskelet numunesi  olması nedeniyle çok az biliniyor. Fakat yeni arkeolojik bulgular kanser gibi modern hastalıkların nasıl evrildiğini gerçekten anlamamıza yardımcı olabilir. Yaptığımız analiz sonucunda kemiklerde küçük lezyon şekillerinin yumuşak doku kanseri nedeniyle olmasına rağmen, sadece kemiklerden bunun kökeninin tespit edilmesinin imkansız olduğunu gösterdi,” diyor. 25-35 yaşlarındaki erkek iskeleti Kuzey Sudan’ da Amara West kazı alanında bulundu.

Durham Üniversitesi ve British(İngiliz) Müzesi’nden uzmanlar radyografi ve taramalı elektron mikroskopu kullanarak(SEM) kemiklerdeki lezyonların net görüntüsünü elde etmeyi başardı. İskeletin köprücük kemiği, omuz kemikleri, üst omuzlar, omurga, kaburgalarda, kalça kemikleri ve leğen kemiklerinde kanser metastazı bulundu.

Araştırmacılar bu iskeletteki kansere odun ateşi, genetik faktörler ve schistosomiasis(parazitle bulaşan) gibi bulaşıcı hastalıkların neden olabileceğini düşünüyorlar.

Schistosomiasis enfeksiyonunun Mısır ve Nubia bölgesinde M.Ö 1500 yıllarından beri görülmesi nedeniyle mantıklı bir açıklama olabileceği düşünülüyor. Günümüzde bu enfeksiyon erkeklerde mesane ve göğüs kanserine neden oluyor.

Bulunan mezarda elit statüde olmasa da yüksek statüden kişiler yer alıyor. Mezarda faraonik ve Nubiyan kültürüne ait karma bir kültür yer alıyor.

Böylece kanserin 3200 yıldır dünyada olduğu ilk kez kanıtlanmış oldu.

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2014/03/140318112207.htm