Pazar , Aralık 17 2017
Anasayfa / Nanoteknoloji / Akciğer Tümörleri İçin İlaç Taşıyan Nanoparçacıklar Geliştirildi

Akciğer Tümörleri İçin İlaç Taşıyan Nanoparçacıklar Geliştirildi

akciğer kanseri

Bilim insanları akciğerdeki kanser dokusunu hedefleyerek ilaç taşıyabilen nano parçacıklar geliştirdi. Tasarlanan bu cihazlar sayesinde tümör bölgesine sadece bir seferlik yükleme yapılabilecek. Araştırmacılar bu sayede mevcut tedavilerdeki zarar verici yan etkilere sahip ilaçların dozajı azaltılabilir.

Son yıllarda nanoteknoloji alanında yaşanan gelişmeler kanser tedavilerinde nano parçacıkların kullanım olanaklarını arttırarak umut vadetmeye başladı.  Araştırmada kanser hücrelerine nasıl doğrulukla saldırılabileceği ve kanserin erken teşhisinde ne gibi bir fayda elde edilebileceği iki anahtar unsuru oluşturuyor. Hatta araştırmacılar aynı anda her ikisini de yapabilecek bir proje üzerinde çalışıyorlar.

Helmholtz Zentrum München ve Ludwig-Maximilians-Universität’dan  bilim insanlarından akciğerlerdeki kanserli dokuları hedefleyecek bir nano parçacık geliştirdi .Böylece ilk seferde tümörlü bölgeye ulaşılarak, yan etkiler ve etkisiz dozlar elimine edilebilir.

Bilim insanları nanoparçacıkları koruyucu bir tabakayla kaplayarak, vücuda ilacın erkenden yayılmasını engelliyor. Nanoparçacıkları kaplayan koruyucu tabaka sadece akciğer tümörlerinde yüksek konsantrasyonda bulunan bir enzimle çözülebiliyor.

tümörlü doku
Tümörlü doku

Normalde sağlıklı hücrelerde bu enzimin konsantrasyonu kaplamayı kıracak kadar yüksek değil, böylece kanser ilaçları tümöre ulaşana kadar güvenle taşınabilir.

“Bu sayede ,daha önce kullanılan ilaçlara göre tümörlü dokuda 10 ila 25 kat daha fazla etki sağlanabiliyor. Aynı zamanda bu sayede ilaç dozu azaltılarak, istenmeyen yorucu yan etkiler azaltılabilecek,” diyor baş araştırmacı Dr Silke Meiners.

Araştırmacılar bir sonraki adımda in vivo (deney hayvanı) ve geliştirilmiş akciğer kanserli fare modellerinde ayrıyeten çalışmalar yapılacak.

Araştırma ACS Nano dergisinde yayınlandı.

Kaynak : Helmholtz Zentrum München