Pazartesi , Aralık 18 2017
Anasayfa / Makaleler / 15 Yıldır Bitkisel Hayattaki Adam Vagus Stimülasyonuyla Bilinç Kazanmaya Başladı

15 yıl önce araba kazası geçirerek, bitkisel hayata giren 35 yaşındaki adam, beyin cerrahlarının göğsüne vagus sinir stimülatörü yerleştirmesiyle, bilinci yerine geldiğine dair işaretler göstermeye başladı. Elde edilen bulgular 25 Eylül’de Current Biology dergisinde yayınladı. Normalde VNS” Vagus Nerve Stimulation” tedavisi epilepsi ve depresyon tedavilerinde kullanılıyor. Şimdi de aynı tedavi, bitkisel hayattaki hastanın bilincinin onarılmasına yardım edebilir.

Bilinç bozukluğuna dair inançlardan biri de ,12 aydan uzun süre komalarda bilinç bozukluklarına karşı geri dönüşün olmadığı yönündeydi.

Vagus sinirinin uyarılmasıyla, hastanın mevcudiyeti geliştirmenin mümkün olduğu söyleniyor.

Vagus siniri , beyini vücudun diğer parçalarına mide de dahil bağlayan bir sinir. Uyanma, uyanıklılık ve diğer pek çok esas fonksiyonu içerdiği biliniyor. Vagus sinirinin bilinci yerine getirip getirmediğini anlamak için, araştırmacılar Jacques Luauté ve Angela Sirigu liderliğinde açıklaması zor bir vaka seçtiler. On yıldan fazladır hiçbir gelişme göstermeyen bitkisel hayatta olan bir hasta seçtiler.

Beyin Aktivitesinde Değişim

1 ay süren vagal sinir uyarımı sonunda, hastanın dikkati, hareketleri ve beyin aktivitesinde önemli bir gelişim gerçekleşti. Adam daha önce imkansız olan bazı basit emirlere tepki vermeye başladı. Örneğin bir objeyi gözleriyle takip edebiliyor ve kafasını istenilen yöne çevirebiliyor. Hastanın annesi terapistin kitap okuması esnasında uyanık kalmasının geliştiğini belirtti.

Stimülasyon sonrasında gözlemciler tehdit varlığında tepkiler gözlemledi. Örneğin doktor kafasını hızla hastanın yüzüne yaklaştırdığında , hasta gözlerini açarak şaşırma ifadesi kullanıyor. Bu da onlarca yıl sonra minimal bilinç kazandığına ilişkin bir davranış oluyor.

Ayrıca beyin aktivitesinde büyük değişimler gözlendi. Teta EEG sinyali bitkisel hayat ile minimal bilinç halini ayırabiliyor. Hareket , his ve uyaran beyin bölgelerinde önemli derecede artış gözlendi. PET taramasında ise hem kortikal hem de subkortikal bölgelerde metabolik aktivite artışı gözlendi.

Elde edilen bulgular en ağır klinik durumlarda bile bilincin halen onarılabildiğini gösteriyor.

“Beyin plastisitesi ve beyin onarımı tahrip edildiğinde bile halen mümkün görünüyor,” diyor,” Sirigu.

VNS bitkisel hayat veya minimal bilinç tedavisinde işe yarayabilir.

Kaynak : https://www.sciencedaily.com/releases/2017/09/170925132935.htm