Anasayfa / Teknoloji Haber / 12 Yıllık Rosetta 67P Kuyruklu Yıldızına Çarparak İndi

12 Yıllık Rosetta 67P Kuyruklu Yıldızına Çarparak İndi

2004’de Avrupa Uzay Ajansı ESA ,tarafından fırlatılan Rosetta bugün  67P/Churyumov-Gerasimenko kuyruklu yıldızına inersi. En son 12 Kasım  2014’de kaybolan  Rosetta’dan gönderilen uzay sondası Philea , 2 Eylül ‘de bulunmuştu. Rosetta bir kuyruklu yıldıza inen ilk uzay aracı olarak tarihe geçmesinin yanında, Rosetta 67P’nin kimyasal ve fiziksel yapısına ilişkin pek çok veri aktardı. Rosetta’nın Türkiye saatiyle 14:20 ‘de 67P ‘ e inmesi planlanıyor
Hatta ilginç anektotlardan biri de , Rosetta 67P’ye yaklaşmadan önce kuyruklu yıldız yuvarlak bir taşa benziyordu, fakat yakınlaştıkça patates ve fıstığa benzeyen ilginç şekli ortaya çıktı.

Rosetta ‘da Hayatın Temel Elementleri Tespit Edilmişti

Dünya’daki hayatın kökenine dair bileşenlerden amino asit glisini ve fosfor gibi DNA ve hücre zarı için anahtar maddeler 67P/Churyumov-Gerasimenko kuyruklu yıldızında tespit edildi. Rosetta uzay aracının takip ederek sonda indirdiği kuyruklu yıldızda pek çok organik madde bulunmuştu. Su ve organik moleküllerin Dünya’ya başlangıçta asteroit ve kuyruklu yıldız gibi nesnelerle taşınmış olma olasılığı uzun süredir tartışılan bir konudur. Rosetta’nın ROSINA enstrümanından alınan verilerde 67P/C-G kuyruklu yıldızındaki su bileşeniyle, Dünya’daki su bileşeni arasından önemli fark sergiliyor. Aynı cihaz kuyruklu yıldızların önceleri düşünüldüğü gibi su taşınımında büyük rol oynamadığını, fakat hayata dair bileşenleri aktarmada potansiyeli olduğunu gösteriyor. Interstellar numunede 140’dan fazla molekül tespit edilse de , amino asit izine rastlanmadı. Buna rağmen amino asit glisinine ait ipuçları bulundu. Bu organik madde genel olarak proteinlerde bulunuyor ve daha öncesinde NASA’nın Stardust görevinde Comet Wild 2 ‘de de tespit edilmişti. Fakat bu analiz esnasında dünyadan gelen toz moleküllerinin bulaşması hesap edilmedi. Fakat kuyruklu yıldızda tekrarlanan tespitler sonucunda , 67P/C-G kuyruklu yıldızın bulanık atmosferinde ya da diğer tabirle kuyruklu yıldızı saçında ilk kez bulundu. İlk tespit 2014 Ekim’de yapıldı, aynı zamanda ölçüm Ağustos 2015’de günberide alındı. Bu noktada kuyruklu yıldız Güneşe en yakın noktaya geldiğinden en güçlü gazlaşmayı gösteriyor. “Bu analizle ilk kez bir kuyruklu yıldızın atmosferinde glisin kesin olarak saptandı,” diyor araştırmanın yazarlarından Bern Üniversitesi’nden baş araştırmacı Kathrin Altwegg.

Buzdaki Kimya

Glisinin doğası gerek reaktif olmadığından tespiti oldukça zor ve 150°C’nin altında yavaşça süblimleşiyor. Yani kuyruklu yıldızında yüzeyi veya alt yüzeyinden salımlanan gaz düşük sıcaklıklarda oldukça düşük. “ Glisin ile toz arasında güçlü bir korelasyon gördük, bu da buzlu mantolardan muhtemelen salınan taneciklerin, muhtemelen diğer buharlaşanlarla birlikte öncesinde kuyruklu yıldız atmosferinde öncesinde ısınmış olabileceğini gösteriyor,” diyor Altwegg. Ayrıca araştırmacılar glisinin öncülü metilamin ve etilamin gibi organik moleküller de tespit ettiler. Diğer amino asitlerin aksine , glisin likit su olmadan oluşabiliyor. “ Metilamin ve etilaminin eş zamanlı tespiti, toz ve glisin arasındaki korelasyon; glisinin nasıl oluşabileceğine dair ipuçları içeriyor,” diyor Altwegg. Dünyada Hayatın Anahtarı Fosfor ROSINA ‘nın ilk kez yaptığı diğer bir keşif de fosfor elementidir. DNA ve RNA’nın temelinin oluşturan bütün canlı organizmaların anahtar bileşeni fosfordur. ROSINA tarafından tanımlanan organik moleküllere glisin ve fosforun eklenmesiyle kuyruklu yıldızların prebiyotik kimyaya ilişkin anahtar molekülleri taşıma potansiyeli olduğu ortaya çıkıyor.

Rosetta Kariyerini Zirvede Bırakıyor

Proje müdürlerinden Matt Taylor, Rosetta’yı kariyerini zirvedeyken noktalayan bir rock yıldızına benzetiyor: “Uzay aracı en yüksek kapasitede olduğunda misyonu sona erdirmeye karar verdik. Burada 1960-1970’li yıllardaki rock gruplarına benzetmek istiyorum. Bu gruplardan hala tura çıkanlar var ve artık şarkı söyleyemeyecek durumdalar, romatizmaları müzik aletlerini eskisi kadar iyi çalmalarını engelleyebiliyor. Biz de Rosetta’yı bir rock yıldızı olarak düşünüyoruz ve maksimum kapasitedeyken misyonu sonlandırmak istiyoruz.”

http://www.gercekbilim.com/rosettanin-67p-churyumov-hayatin-temel-elementi/ .