Anasayfa / Biyoloji / 100 Milyon Yıllık Amberde Tarihin En Eski Bitki Üremesi Gözlendi

100 Milyon Yıllık Amberde Tarihin En Eski Bitki Üremesi Gözlendi

100 milyon yıllık amberin içinde bulunan bitkinin en eski bitki üremesi kanıtı olduğu gözlendi. 18 küçük çiçek veren bu en eski bitkinin Kretas döneminden kaldığı belirtiliyor. Bitki bu sayede yeni tohumlar üreterek neslinin devamını sağlıyordu.

Bugün nesli tükenen bu bitkinin orta Kretas döneminde Dünya’nın değişen yüzünü temsil ettiği düşünülüyor. Böylece dünyada biyo çeşitlilik ve besin artarken çiçeklerin verdiği güzellik gelmeye başlamıştı. Angiosperm ya da çiçeklenme bugün halen bitkiler tarafından kullanılan üreme yöntemi.

Oregon State ve Almanya’ dan bilim insanları tarafından yapılan araştırma Journal of the Botanical Institute of Texas’da yayınlandı.

Amberin içindeki çiçekler halen mükemmel durumda. Amber içinde sıkışıp kalan böcekler ve çiçekler için sanki zaman duruyor. Akan reçine bu numuneyi yarı çok uzun bir süreçte fosilleşerek taşlaşmasına neden olmuş. Amberin içindeki çiçek öbeği şimdiye bulunanların en iyi örneği. Bitki daha yeni çiçeklenmeye başladığından çiçekler halen çok küçük.

Mikroskopik fotoğrafta polen taneciklerini çiçeğin stigmasını yani dişi organının içine girdiği görülüyor. Böylece yumurtanın döllenmesi gerçekleşerek tohumlanma başlıyor. Böylece üreme tamamlanıyor.

100 milyon yıllık amber

“Kretas döneminden çiçek fosillerinin hiçbirinde polen tüpünün gerçekten stigmaya girdiği görülmemiştir. İşte amber fosillerinin güzelliği de burada zaten. Reçine çok hızlı bir şekilde  bitkiye nüfuz ettiğinden bütün yapılar mikroskopla halen gözlenebiliyor,” diyor Oregon State Üniversitesi Entegratif Biyoloji Bölümü’nden Prof. George Poinar.

Polenler reçine yüzünde çiçeklere yapışmış sanki, bu da akla bir böcek tarafından taşınmış olabileceğini getiriyor. Kretas döneminde bitkilerin çoğu kozalaklı ağaçlar, eğrelti otu, yosunlar ve çikaslardan ibaretti. Kretas döneminde memeliler ve kuşlar görülmeye başladı ve de tabi ki çiçekli bitkiler de. Fakat halen dünyaya dinozorlar hükmetmekteydi.

“Bitkilerin evrimleşmesi Dünya’nın biyo çeşitliliğinde büyük bir değişime neden oldu. Özellikle de tropik ve subtropik iklimlerde. Bu küçük çiçekli bitkiler , farklı türden böcekler ve diğer hayvanların yaşamı başarılı bir şekilde uyum sağlayarak bitkilerin bugüne kadar evrimleşmesine neden oldu. Aslında bitkilerin 100 milyon önceki üreme şekillerinin bugün halen aynı olması ilginçtir,” diyor Prof. Poinar.

Bu fosiller Burma’ da amber madenlerinde keşfedildi.Keşfedilen bu çiçek Micropetasos burmensis olarak adlandırıldı.

Geçen senede amberde bulunan 16 milyon yıllık otostopçu yay kuyruk oldukça ilgi çekmişti .

Kaynak : http://www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140103204510.htm